2.7

00-tal Barn

Under en cykelresa genom ett ödelagt industriområde börjar en mamma och hennes son prata om vad som hände under oljeberoendets topp. Hur kunde tillväxtfesten bara fortgå? I en dystopisk framtidsskildring ställer framtidens människor oss till svars för vår ansvarslösa livsstil.

Originaltitel 00-tal Barn
Alternativ titel 00-Baby Boom Child
Regissör Maja Lindström
Manus Maja Lindström & Lars Nordéns
Genre Animerad, Kortfilm, 2010-tal
Skådespelare Ingela Olsson (röst), Anastasios Soulis (röst)

Kortfilm
2018-06-23
Miljöerna är helt fantastiska. Tillsammans med ljudeffekterna skapar det en underbar apokalyptisk stämning. Man kan känna igen mycket av det svenska samtidigt som det har skett en förändring. Det är som att nästan alla har flytt från stan och bara lämnat kvar skräpet. Och till och med villorna är nedklottrade. Sedan glider man runt på den här cykelturen och ser hur omgivningarna ändras, precis som i verkligheten. Gillar att Maja vågar experimentera och sätta sin prägel. Det gör filmen unik. Jag är inte speciellt förtjust i just ansiktena och rösterna, som jag inte tycker passar ihop med resten. Dessutom tar dialoger och budskap för stor plats, för det är skönt att bara njuta av atmosfären. Så det blir ingen femma, utan en fyra.
Strongbow
2014-11-20
Filmen belyser helt klart ett angeläget ämne. Men ibland är linjen hårfin mellan att "skriva på näsan" och upplysa. Absolut värd att se.