11'09''01 September 11

Turbulent episodfilm om kärlek, politik och krig. Elva olika regissörer fick uppdraget att göra varsin film på elva minuter med temat elfte september. Resultatet är en multikulturell mosaik där ingen kortfilm är den andre lik.

Originaltitel 11'09''01 - September 11
Alternativ titel Eleven Minutes, Nine Seconds, One Image: September 11
Regissör Claude Lelouch, Sean Penn, Mira Nair, Ken Loach, Danis Tanovic, Shohei Imamura, Youssef Chahine, Amos Gitai, Alejandro G Iñárritu, Samira Makhmalbaf, Idrissa Ouedraogo
Manus Marie-Jose Sanselme, Youssef Chahine, Samira Makhmalbaf, Ken Loach, Sabrina Dhawan, Pierre Uytterhoeven, Claude Lelouch, Paul Laverty, Daisuke Tengan, Sean Penn, Amos Gitai, Danis Tanovic, Idrissa Ouedraogo, Alejandro G Iñárritu, Vladimir Vega
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Maryam Karimi, Emmanuelle Laborit, Jérôme Horry, Nour El-Sherif, Dzana Pinjo, Aleksandar Seksan, Tatjana Sojic, Lionel Zizréel Guire, Vladimir Vega, Keren Mor, Liron Levo, Tomer Russo, Tanvi Azmi, Ernest Borgnine, Tomorowo Taguchi, Kumiko Asô, Akira Emoto

Howler19
2016-09-08
Det känns orättvist att sätta en etta mot regissörer som Lelouch och Ouedraogo som har gjort bra kortfilmer. Men faktum är att jag skulle ha satt en etta på mer än hälften av de här filmerna individuellt och det är inte direkt så att de blir bättre av att sitta ihop med varandra. Vissa av filmerna gör mig till och med irriterad med sitt skamlösa politiska raljerande.
Scriptures
2010-11-23
Det är sällan det lyckas när de slår ihop en massa regissörer på det här sättet. Det blir sånt oerhört varierat resultat att det inte håller. På vissa ställen är det tungt, men oftast så fallerar det helt. Kvaliteten är inte tillräckligt hög och det som är riktigt bra räddar inte resten. Mest synd är att de behåller en gemensam riktning - Makhmalbaf öppnar starkt, men det raserar när de andra inte följer samma spår. Tummen upp för Loach och Alejandro.
emilstjernholm
2010-10-14
Ganska intetsägande faktiskt, trots det (oftast) gripande temat. Ken Loach gör det bra med kopplingen till den nyliberala kuppen i Chile. Den klart starkaste biten. I övrigt kan man notera att jag blev mest besviken över Makhmalbafs bidrag.
annihilat0r
2010-06-15
Första kapitlet: Samira Makhmalbaf (Iran) - Något seg uppbyggnad men plötsligt vänder storyn på ett bra sätt! Spännande dialoger mellan barnen helt klart! Betyg: 2! Andra kapitlet: Claude Lelouch (Frankrike) - Udda, dramatisk, ångestladdad! Intressant story! Tappar tyvärr känslan efterhand.. Betyg: 1! Tredje kapitlet: Youssef Chahine (Egypten) - Fångar inte mig alls! Dåliga skådespelare med dålig story behind. Betyg: 1! Fjärde kapitlet: Danis Tanovic (Bosnia-Herzegovina) - Sorglig och djup - förmedlar känslor! Betyg: 2! Femte kapitlet: Idrissa Ouedraogo (Burkina - Faso) - Annorlunda på många sätt jämfört med de tidigare fyra delarna - större historia med lite spänning. Klart underhållande - VG! Betyg: 3! Sjätte kapitlet: Ken Loach (United-Kingdom) - Dokumentär-version om just själva datumet 11 september - om Chile's historia! Intressant och trovärdig! Filmen är gjord som ett brev! Betyg: 2! Sjunde kapitlet: Alejandro González Inárritu (Mexico) - "Does God's light guide us or blind us?" Min personliga favorit Alejandro gör mig tillfredställd ännu en gång - filmen är inriktad på människorna som självmant hoppade ut från tornen. Jag blir fångad av en känslostorm! Betyg: 4! Åttonde kapitlet: Amos Gitai (Israel) - Mer action och spänning än föregående kapitel. Välgjorda dialoger och även oförutsägbar! Betyg: 3! Nionde kapitlet: Mira Nair (India) - "Based on a true story" - Lite tunn och långdragen (faktiskt) historia på elva minuter. Dramatisk kvinna! Religion påverkar hela filmen. Sorglig och djup. "Pappan" är ingen Hollywood-stjärna direkt. Avrundningen ger hela filmen större mening! Betyg: 1! Tioende kapitlet: Sean Penn (United States of America) - Stillsam film med stooort djup! Betyg: 1! Elfte kapitlet: Shohei Imamura (Japan) - Psykadelisk.. Riktigt jävla psykadelisk!!! Japaner kan göra filmer - det visste jag. De lyckas alltid fånga kompletta berättelser och förmedla alla känslor därtill. Shohei är inget undantag! Plötsligt efter tio kapitel fångas jag upp på en ny nivå av känslor och det blir mycket av den öppna "wow-munnen" - stum av magi! Slutet?! WOW! Betyg: (stark) 4:a! SLUTBETYG: 23 poäng / 11 kortfilmer = 2,09 ~ 2!
KillerPutte
2009-07-22
(rek.3) Har velat se denna ett bra tag, och blev glad över att äntligen få chansen att se den, men där tog det stopp. Förvånande dåligt blev resultatet av dessa sedda 134 minuter. Visst visar Ken Loach sin briljans genom att lyfta upp statskuppen och diktaturen i Chile som ett motstycke mot 9/11, där han sätter USA:s rävspel i Chile mot 9/11. De övriga kortfilmerna kantas av pretentiösa försök till konst men som snarare bara ökar min sömnighet. Jag förargas över Israels bidrag som spelar på palestinska terrordåd och jag roas över Japans avslutande bidrag där en soldat från kejsarens armé tro sig vara en orm och äter råttor, allt för att gestalta att det inte finns några "Heliga krig"...herrejösses.
escaperel
2009-05-29
Orkar inte motivera varför jag tycker som jag gör när jag nu listar mina tre favoriter genom att nämna dess regissörer: 1. Idrissa Ouedraogo 2. Samira Makhmalbaf 3. Mira Nair.
Noseman2005
2008-10-25
Ett par (men ytterst få) guldkorn lyser upp ett annars alldeles för långt och pretentiöst filmcollage med 11'e september som gemensam inspirationskälla.
Taliah
2008-09-03
Nån va riktigt bra, men de flesta var medel lutande mot lite småkass... Loach var klart bäst och Penn riktigt nice..
EDFilm
2008-01-22
Sean Penns var bäst tycker jag.

2008-01-08
Får höja till en trea efter närmare eftertanke. Gillar mest Loachs film, starkt av honom att kritisera USA:s utrikespolitik tom efter en sådan katastrof. Sean Penns film är också riktigt bra.