3.6

12 edsvurna män

En ung man är anklagad för att ha mördat sin far och de 12 männen i juryn drar sig tillbaka för att enas om hans straff, döden eller fängelse. En av de 12 jurymedlemmarna tvivlar på mannens skuld. De övriga elva vill fälla honom, men juryn måste vara enig. Nu har de eftermiddagen på sig att bestämma om mannen ska leva eller dö.

Originaltitel 12 Angry Men
Regissör William Friedkin
Manus Reginald Rose
Genre Kriminalare, Drama, 90-tal
Skådespelare Courtney B Vance, Ossie Davis, George C Scott, Armin Mueller-Stahl, Dorian Harewood, James Gandolfini, Tony Danza, Jack Lemmon, Hume Cronyn, Mykelti Williamson, Edward James Olmos, William Petersen, Mary McDonnell, Tyrees Allen, Douglas Spain

LTT86
2017-06-06
Det här filmen är ingenting annat än en stor kopia och replik för replik av originalet. Den här ha sämre skådespeleri, sämre atmosfär, sämre spänning, sämre kamera vinkel och ingen av skådespelare inspirera mig att nån av dem trodde på nåt av dem sa och man kan höra dom bara memorera repliken från originalet..... skippa den här och se på originalet istället av samma namn.
Dele
2015-05-27
Lite tunn i nyanserna ibland, men ett riktigt bra manus i denna intressanta, laddade och innehållsrika historia.
arruba
2014-11-10
Oerhört bra film. i princip så bra det kan bli, Hade varit en fullpoängare om det inte var en till 90% kopia av originalet. Men med detta sagt så ska du inte skrämmas bort, se den!
2014-10-25
Det är inte mycket som skiljer i manus från 1957 års upplaga. Jack Lemmon var en av mina favoriter och han gör minst ett lika intressant arbete som Henry Ford.
DiMMUBoRGiR
2013-11-29
Manuset är ju himla trevligt och effektivt, men hur funkar det när det görs i film? Originalet från 1957 lyckas förträffligt med att skapa intensitet och storm i det enda rum som filmen utspelar sig i. Trots fantastiska George C Scott och Jack Lemmon så funkar denna version inte alls lika bra. ALLA ska resa sig upp hela tiden, springa runt i rummet och det blir tjatigt. Dessutom spelas det över och gnälls för mycket. Det är helt enkelt för simpelt utfört för att vara riktigt bra. Trots allt är det en sevärd film som underhåller och förnöjer för stunden.
StureStenhög
2013-03-27
Förvånansvärt bra. Allt bra som kunde sägas om originalet kan i princip sägas om den här nyinspelningen också, om än i lite mindre skala. De anpassningar man gjort av historien till den tid den nu utspelar sig i fungerar även de bra. Mest av allt imponerar dock skådespelarensemblen, och då menar jag både på papperet och i praktiken. Men filmens problem är helt enkelt att den känns lite för onödig, den är ju i färg, men i övrigt så finns det inga filmtekniska framsteg som den här historien kan dra nytta av. Hade inte originalet funnits så hade jag nog satt minst en fyra på den här, men nu tillför den ingenting, och då åker betyget ner ett snäpp
oktan
2013-03-23
Ett av tidernas bästa manus och en fantastisk samling skådisar. Ändå får den inte samma udd som originalet. Känns inte som att skådespelarna utnyttjas till fullo, vilket är lite synd. Men det är fortfarande en bra rulle och ett bra komplement för alla svart-vitofober...
waterfall
2012-11-30
Långt ifrån lika bra som originalet tycker jag.
nyo267n
2012-11-04
Väldigt intressant att folk som är fan av originalet verkar gilla den här remaken. Personligen tycker jag att den är välgjord och framförallt välspelad, men den tillför i princip ingenting.
Sznax
2011-09-25
När man gör en remake på en av tidernas bästa filmer så är man lite orolig. Men när man vet att det är ett av tidernas bästa manus som kommer följas nästan exakt så blir man lugnare. Den här tv-versionen må kanske inte vara lika stark som orginalet, men det bryr man sig inte om. Det är en ren njutning att följa händelseförloppet utspelat av en helt otrolig rollista. Där har den här filmen ett övertag, skådespelarna. Lemmon må inte vara någon Henry Fonda, men han gör rollen full rättvisa. Scott briljerar otroligt (som alltid). Resten är makalösa i sina större eller mindre roller. Där orginalet hade väldigt bra skådespelare så har den här makalösa (karaktärerna är dock något svagare). En fullt värdig remake. Betyg 9.0