3.4

Den 12:e mannen

Tromsö 1943. Tolv män på ett fiskefartyg på uppdrag att organisera sabotagegrupper längs kusten överraskas av tyska soldater. Elva män torteras och dödas, bara den tolfte lyckas fly. Barfota, genomblöt och sårad, flyr nu Jan Baalsrud ut i den nådiga nordnorska vintern med Gestapo hack i häl.

Originaltitel Den 12. mann
Alternativ titel 12th Man
Regissör Harald Zwart
Manus Petter Skavlan
Genre Drama, Krig, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Thomas Gullestad, Jonathan Rhys Meyers, Julia Bache-Wiig, Vegar Hoel, Mads Sjøgård Pettersen, Magnus Dugdale, Erich Redman, Maria Grazia Di Meo, Marie Blokhus, Torgny Gerhard Aanderaa, Martin Kiefer, Trond Peter Stamsø Munch, Kim Jøran Olsen

dudson
2021-02-15
Detta gick inte av för hackor! Den där karln sattes verkligen på monumentala prövningar. Spännande satan var det åxå. Stark 3a//
Maxter
2021-01-19
En självklar 5:a Så Bra!
Ranma
2021-01-15
Otroligt välgjord film och en på många sätt helt makalös berättelse. Vackra miljöer och bra skådespeleri, därtill. Mycket sevärd.
Commandante
2021-01-09
En riktigt mäktig berättelse som visar att även hjältar är beroende av andra.
Afflicter
2021-01-06
Det går ju att lista ut vad som faktiskt hände och det är väl egentligen bara slutet som är lite tillgjort. Det är en spännande och välgjord krigsfilm på alla sätt, men det var lite onödigt att försöka tvinga in hemliga dokument i handlingen, inte bara för det var en av de påhittade detaljerna, utan för att det var helt och hållet onödigt. Det är Jan Baalsrud som är handlingen i den här filmen, inget annat.
Hanness
2020-12-27
Oerhört bra film i vackra miljöer, välgjord.
Gyllenbock
2020-12-26
Tyckte om denna film, bra skådespeleri, fina vyer och en dramatisk story. Få av oss som lever idag lär klara av något liknande som Jan Baalsrud gjorde.
2020-04-14
Herreminje, så kallt han har det! Vackert och välgjort, och emellanåt fruktansvärt stark. Riktigt bra film som tappar lite i berättartempo mot slutet, fast å andra sidan är det nog så det måste vara för att göra storyn någon sorts rättvisa. (10+/15)
Rele
2020-01-09
En bra krigsfilm, biografi. Den har flera duktiga skådespelare och ett bra manus. Jag ger en stark trea.
Paramis
2019-07-20
En liten besvikelse. Men visst. Storyn är helt otrolig för att vara sann.