3.3

Den 12:e mannen

Tromsö 1943. Tolv män på ett fiskefartyg på uppdrag att organisera sabotagegrupper längs kusten överraskas av tyska soldater. Elva män torteras och dödas, bara den tolfte lyckas fly. Barfota, genomblöt och sårad, flyr nu Jan Baalsrud ut i den nådiga nordnorska vintern med Gestapo hack i häl.

Originaltitel Den 12. mann
Alternativ titel 12th Man
Regissör Harald Zwart
Manus Petter Skavlan
Genre Krig, Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Thomas Gullestad, Jonathan Rhys Meyers, Julia Bache-Wiig, Vegar Hoel, Mads Sjøgård Pettersen, Magnus Dugdale, Erich Redman, Maria Grazia Di Meo, Marie Blokhus, Torgny Gerhard Aanderaa, Martin Kiefer, Trond Peter Stamsø Munch, Kim Jøran Olsen

Paramis
2019-07-20
En liten besvikelse. Men visst. Storyn är helt otrolig för att vara sann.
mammene
2019-04-28
En riktig hjältefilm och hjältar har det alldeles säkert funnits ett otal av. Brukar ofta tänka på det när jag ser sådana här filmer vad människor har varit modiga, det är annat än att sitta bakom en skärm och gapa. Tillbaka till filmen så är det antagligen rätt bra dramatiserat ,men med en verklig historia i botten, det var rejält spännande och otäckt, mer än jag klarar av, men nyttigt att se och följa deras kamp mot de onda nazisterna. Norge kan, en stark trea.
StureStenhög
2019-04-27
Alltid intressant med filmer om den norska motståndsrörelsen, och som svensk får man ju chansen att skämmas lite, det är alltid trevligt. Det här är en bra produktion, en intressant historia och fascinerande fjällmiljöer. Tyvärr överdramatiseras det dock för mycket för att man riktigt ska kunna ta den på allvar, att nazisterna är korkade och klantiga karikatyrer hjälper exempelvis inte. Den ska väl ses lite som en hjältemyt, och som sådan är den ganska lyckad
Bozze80
2019-03-04
Otroligt välgjord och välspelad, dessutom trovärdig, vilket inte alltid är fallet med den här typen av filmer! Flera scener är otroligt påfrestande, både på grund av fysiskt och psykiskt våld. Grymt bra!
PeterTheW
2018-12-15
Den här var ju suverän och fantastiskt välgjord!
Bengt_a
2018-10-07
Fantastiskt välgjord och spännande under hela filmen!
Djason
2018-08-25
Välspelad och flera spännande scener men vissa av dom får man nog ta med en nypa salt trots att den bygger på en verklig händelse. Norge är verkligen vackert, fungerar allt som oftast på film.
Jaganatha
2018-08-17
Som underhållningsfilm håller den måttet, men någon särskilt faktagrundad historielektion är det nog inte. Jan Baalsruds flykt genom Nordnorge över gränsen till Sverige har för övrigt blivit film en gång förut, Nio liv från 1957. Det skulle vara intressant att se den som jämförelse.
Dream
2018-06-01
Riktigt bra "Andra Världskriget - Överleva rulle!" Den bästa sedan "Stalingrad" från 1993 och "Pianisten" från 2003. Det ända som kändes överdrivet var själva ren flykten, delar av en den flykten är säkert sann, men att det gick till exakt på det viset filmen visade är inte direkt trovärdigt.