3.3

B13 - 13th District

Paris 2010. Brottsligheten i ghettona runt stan har fått regeringen att isolera de drabbade områdena bakom höga säkerhetsmurar. Damien, en kampsportsexpert från franska polisen, är på väg till det våldsammaste distriktet, Banlieue 13. Men han behöver hjälp från insidan...

Originaltitel Banlieue 13
Regissör Pierre Morel
Manus Luc Besson, Bibi Naceri
Genre Action, Science Fiction, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Ludovic Berthillot, Bibi Naceri, Samir Guesmi, Francois Chattot, Cyril Raffaelli, David Belle, Tony D'Amario, Dany Verissimo-Petit, Nicolas Woirion, Patrick Olivier, Jérôme Gadner, Tarik Boucekhine, Grégory Jean, Warren Zavatta, Dominique Dorol

Skapad 2019-12-13 av Mat1az
Jag tackar aldrig nej till en film som Luc Besson varit inblandad i, denna gång som manusförfattare tillsammans med Bibi Nasceri, som faktiskt själv spelar maffiabossen Taha Bemamud i filmen. Pierr...   Läs mer »

2017-10-24
2014-11-25
Alla tröttnar vi väl på amerikansk action då och då och medan de flesta då väljer asiatiskt så går mina blickar till Frankrike. Här är det inte skådisarna eller den lövtunna berättelsen som lockar utan den sanslöst snygga stil och rörelse som fransmännen lyckas med. Detta är helt sanslöst häftigt, fantasirikt och lekfullt. Riktigt bra musik!
Ghostface
2014-05-06
Visuella och fartfyllda scener som å ena sidan har extremt välkoreograferade actionscener men som å andra sidan tampas med en hel del upprepning. Historien skulle man tyvärr kunna göra ganska mycket med men här används den främst till att lyfta fram tempot som man får mer än tillräckligt av.
fridenpaden
2014-05-03
Handlingen går väl inte till filmhistorien men jag gillade parkour-delarna.
ClintanTheKing
2014-05-01
Helsike vilken underhållande rulle! Vill man ha full fart, bra soundtrack och en snabb och snygg film är District 13 något att kika på. Gillade denna starkt. Tufft tema!
mowlie
2014-03-15
Tom story men go action och pladdrande fransoser ger svag trea!
annihilat0r
2014-02-06
Sällan har jag bevittnat så förtrollande scener som jag tilläts göra under "13th District". Detta är bestämt den mest högkvalitativa skildringen av parkour som jag någonsin sett – konsterna är så mjuka, hisnande och behagliga. Min lilla personliga favorit till regissör Pierre Morel träffade som vanligt mina strängar så rent – genom att precis nudda gränsen till det fiktiva utan att för allt i världen korsa den. En visuellt vacker och hela tiden levande upplevelse som jag gärna hedrar.
Engravadlax
2013-12-29
Filmen hade inte lidit av att sänka tempot mellan actionsekvenserna, och lite bättre musik(+placering) hade kunnat göra enorm skillnad. Annars: cool jävla actionrulle. För övrigt är det en fullkomligt verklighetsfrånvänd fördom att actionfilm 'stänger av hjärnan', det är faktiskt helt tvärtom.
Andreas_
2013-11-13
Urfånig intrig och handling men gjort med stort hjärta och riktigt vass koreografi. Pierre Morel vet verkligen hur man skjuter coola och snygga actionscener. Sen är det även en film som verkligen vill ta fram sporten parkour i ljuset, och det utförs fantastiska parkour tricks av David Belle, som även visar att han är en skapligt bra skådis. Även Cyril Raffaelli är trovärdig i sin roll och en best på kampsport, hade inte varit helt fel att se han och Jason Statham mötas i en actionfilm. Men filmen i sig är inte så märkvärdig, en bomb håller på att gå av i slummen som är avskuret från omvärlden och in med en militär för att desarmera. Men action- och parkourscenerna är riktigt underhållande att beskåda, och som en ren skär "stänga av hjärnan för ett tag" actionfilm så funkar detta helt okej, så betyget landar på en Medel 3:a i min bok.
Jocke_eriksson
2013-07-13
Bättre än väntat. Skönt samspel mellan snuten och den kriminella mannen som hjälper honom. Franska action/thrillers rankar jag generellt sett ganska högt av dom flertal som jag har sett.