165 Hässelby

En dokumentär om den tolvårige Frazze som har ADHD och är placerad i specialskola - mot sin vilja. Julio är från Chile, jobbar i vården och har aldrig skrivit ett brev till någon myndighet i hela sitt liv. Energiska Ayesha, har en lovande artistkarriär på gång och hoppas att klassmedvetande och världsfred hänger ihop. Den anonyme graffiti-målaren "Dino" målar tunnelbanevagnar på nätterna och tror att han kommer att fortsätta med det i tio, tjugo år till. Alla bor i Hässelby.

Originaltitel 165 Hässelby
Regissör Mia Engberg
Genre Dokumentär, 2000-tal

Fiskjävel
2016-10-31
En hyfsad dokumentär om förorten och de hinder som uppstår när man bor där. Går inte så mycket på djupet i de problematiseringar den framställer. 2+.
Dele
2014-07-03
- "CP var jag bra på, för då behövde man bara...schhhhh...göra så där". En varm film som bjuder på en rejäl dos förortsångest.
MrsSmiths
2010-03-26
Sorgligt om mina grannhoods. Det är bl.a. sånt här som fått mig att ifrågasätta hiphopkulturen. Tur att man upptäckt band som Sniper…
bubblo
2009-12-29
Ayesha är irriterande. Filmen saknar fokus, det blir mest ett rapsodiskt reportage på Bullen-nivå.
Docklands
2007-10-22
Fick två verioner av den här i Engberg-boxen jag har,, föredrar den kortare, annars blir det för mycket irrationela musiksekvenser
YeShiBao
2007-06-03
Hah. Roligt, men väldigt vinklat om livet i hooden. Tror det höga betyget beror på kärleken till hemorten. Frazzes polare Conny är en lillebrorsa till min kompis, riktigt härligt problembarn. Jag kan inte annat än hålla med Big Fred: "Hässelby är stället där vi bor, där kärleken stor, ey där ingen glor snett, fett med soft, knyter våra band, händerna i luften villastad, gård och strand.."
KeyserSoze
2006-05-20
Frazze var den enda behållningen, de andra porträtten var ganska svaga.
nonno
2006-05-09
så dålig!
Kirikou
2006-05-07
En fin hyllning till sin egen förort. Alla borde göra egna filmer om sina förorter!
Nagt
2006-05-06