165 Hässelby

En dokumentär om den tolvårige Frazze som har ADHD och är placerad i specialskola - mot sin vilja. Julio är från Chile, jobbar i vården och har aldrig skrivit ett brev till någon myndighet i hela sitt liv. Energiska Ayesha, har en lovande artistkarriär på gång och hoppas att klassmedvetande och världsfred hänger ihop. Den anonyme graffiti-målaren "Dino" målar tunnelbanevagnar på nätterna och tror att han kommer att fortsätta med det i tio, tjugo år till. Alla bor i Hässelby.

Originaltitel 165 Hässelby
Regissör Mia Engberg
Genre Dokumentär, 2000-tal

karlbertil
2006-05-06
älskar när han retar sin mamma med att han rökt tändstickor, eller kompisen som tar massa vitaminpiller för att hålla sig pigg
gabbelunkan
2006-05-04
Ganska svag, men det är alltid kul med tidsdokument.
Linan
2006-05-03
Frazze är filmens enda ljusglimt, han är en stjärna i betondjungeln, yao.
emilstjernholm
2006-02-15
Inget vidare djup trots att Mia Engberg har hittat intressanta personer att basera sin dokumentär omkring. Rätt besviken trots att den bitvis är rätt charmig.
esiol
2006-02-06
Svensk dokumentär när den är som bäst. En tragisk och komisk skildring av hur kidsen i Hässelby (och alla andra...?) har det, saker de tampas med i vardagen men även och framtiden.Gillar också när frasse kommer på att han inte kan stämma gården pga av deras ekonomi, eller naiviteten när julios bröder säger åt han att stämma banken!
skatedawe
2006-01-07
Besvikelse, inte värt tiden om man inte bott där säkert.
Kruczynski
2005-09-05
grryyyyyym!
Beppe
2005-04-01
Det är fint när Frasse inte vill stämma ungdomsgården för de redan har så dålig ekonomi.
Wrigley
2005-03-21
Mia Engberg vår egen lilla Michael Moore! Jag tyckte det var så härlihy när hon berättade att hon mött enormt motstånd mot att den skulle få visas av en viss sorts politiker som påstod att det var vänsterpropaganda:) Idioti i burkform, men jag förstår att de skäms, de skulle jag också göra om ja va dem, som tur e slipper ja de.
« Föregående kommentarer