3.8

1900

Alfredo och Olmo växer upp tillsammans på den italienska landsbygden. Skillnaden är emellertid stor - Alfredo är sonson till den store godsherren och Olmo till hans livegne bonde. Filmen följer de båda männen, från barndomen via första världskriget och fascismens intåg till befrielsen på 1940-talet.

Originaltitel Novecento
Alternativ titel Nineteen Hundred
Regissör Bernardo Bertolucci
Manus Bernardo Bertolucci, Giuseppe Bertolucci, Franco Arcalli
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Robert De Niro, Gérard Depardieu, Dominique Sanda, Donald Sutherland, Francesca Bertini, Laura Betti, Werner Bruhns, Stefania Casini, Sterling Hayden, Burt Lancaster, Anna Henkel, Ellen Schwiers, Alida Valli, Romolo Valli, Paolo Pavesi, Roberto Campanini

Skapad 2019-12-21 av SoulSurvivor
1900 är en lång, episk, maffig totalupplevelse. Den visas då och då på TV, men jag har faktiskt aldrig orkat mig längre in i filmen än 30-40 minuter. Dels på grund av att den ofta börjat sän...   Läs mer »

2018-06-17
Jag hatar när man plågar djur. Håller med, stackars grodor och andra djur. Dessutom är film- fan för lång!!! filmen klättrar från en 4:a till 1:a..
2017-10-18
92axha10
2017-02-11
Det hjälper om man åtminstone har lite koll på Italensk historia. Skildringen över 1900-talets Italien och hur man får se det ur perspektivet från 2 samhällsklasser är mycket intressant och trovärdigt. Det är mycket symbolism och poesi i filmen som kräver att man inte bara strötittar. Måste också tillägga hur otäck Donald Sutherland kan vara.
ASSFACE
2016-01-09
Fem timmar av djurplågeri, våldtäkter och pedofiler. Hatade denna film så mycket. Om en bortser från ovanstående saker så var den även värdelös pga: buskis a la Pasolini, längden och storyn. usch. Värdelösa elände till film. Varför har den fått en femma på filmtipsen??? Exakt vad är det som är bra med den här filmen?
idd
2016-01-02
Buskis, surrealism och obehag inramat av ett antifascistiskt epos. Som att käka LSD och se Land å frihet fem gånger i rad...
TheHerminator
2015-12-28
I den här filmen får man dels se socialismen segra över fascismen och dels se Robert De Niro ta Gerard Depardieu på kuken. Helt klart en fyra.

2015-06-13
Ingen vidare film pga storyn. Enda av regissörens filmer jag gillar är Dreamers. Denna är underkänd i min filmbok. 3/10
ergopliroforia
2015-01-07
Sällan har en marxistisk linje följts så stringent i en storfilm. Produktionsmedlen har en framträdande roll och förändrar ständigt relationerna mellan utsugare och utsugna, något som markeras på ett fantastiskt snyggt sätt; när tiden spolas fram inleds scenerna ofta med godsherren som visar upp en ny plog, en traktor eller en maskin (Departieu: ”de jobbar hårt i staden också”). Kommunismen framställs inte som ett ideal utan som ett behov och gemenskap sprungen ur kollektiva vedermödor. Berolucci faller inte för idealismens tilltalande sirener där historiska skeenden brukar förklaras med enskilda onda eller goda personers agerande. Så spelar De Niro en sympatisk godsherre; när allt kommer till kritan är han dock fortfarande en godsherre och det är det som är det viktiga. De materiella förhållandena som avgör ställningen i klasskampen och inte välvilja eller gemensamma minnen. Den ena oförglömliga scenen avlöser den andra, ömsom problematiserande ömsom triumferande i varannan scen. Vilken scen går att framhålla till förmån för någon annan; avrättningen av de visslande? männen som bokstavligen slår in socialism i sitt huvud? kvinnorna som ligger framför hästarna? Samtidigt som det i allra högsta grad är en italiensk film är den också internationell. Känslan av att befinna sig i något universellt pågående markeras inte bara av lovord till Stalin och internationalen, utan även av en internationell skådespelarensemble som står för gedigna insatser. Bertolucci var nog alltid en opportunist, att döma av vad han producerat och när. Likväl får vi vara tacksamma att det var han och ingen annan som regisserade detta storslagna epos.
Ful_fisk
2014-11-09
Så har man äntligen sett Bertoluccis långa, episka klassiker. Vittorio Storaros foto och Ennio Morricones musik är i vanlig ordning lysande och på det stora hela är det en suverän film som vackert målar upp en magnifik bild av en italiensk by under 1900-talets första hälft. Robert De Niro och Gerard Deperdieu föds och växer upp på varsin sida av välfärden, godsherre respektive bonde. Blir väldigt politisk och vänsterinriktad, men samtidigt är det förstås svårt att komma ifrån med tanke på de vidriga brott fascisterna begick mot sina landsmän under denna era. Donald Sutherland gestaltar fascismens starke man i byn och även ifall man på ett sätt kan tycka att han framstår en karikatyrartad serietidningsskurk så känns det även som att sådana genomonda och perversa typer faktiskt fanns på riktigt under perioden där filmen utspelar sig. Så i slutändan sätter jag nog ändå femman, för det är en fantastisk film som verkligen ger en storslagen och episk känsla för livet i Italien under denna epok. Applåder, herr Bertolucci!
Var-ullen
2014-08-05
Tyckte om italienskan, den är ju inspelad på flera språk, så provade att se nåt klipp på engelska på youtube efter jag kollade, men blev inte lika medryckt då.