3.7

1917

6:e april 1917. Ett regemente samlar sig djupt i fientligt territorium. Två man tilldelas ett uppdrag, att mot tiden leverera ett meddelande som ska stoppa 1600 man från att gå rakt i en dödsfälla.

Originaltitel 1917
Regissör Sam Mendes
Manus Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Dean-Charles Chapman, George MacKay, Daniel Mays, Colin Firth, Pip Carter, Andy Apollo, Paul Tinto, Josef Davies, Billy Postlethwaite, Gabriel Akuwudike, Andrew Scott, Spike Leighton, Robert Maaser, Gerran Howell, Adam Hugill, Mark Strong, Richard McCabe, Benjamin Adams, Anson Boon, Kenny Fullwood, Tommy French, Nabhaan Rizwan, Ryan Nolan, Elliot Baxter

Starkbröl
2020-05-10
Jag gillar krigsfilm men det här var en rejäl besvikelse. Enormt förutsägbar och enormt linjär. Redan efter fem minuters film finns det dramaturgiskt sett bara en handfull sätt den kan sluta på, och en handfull saker som "bör" inträffa under vägen, och mycket riktigt blir man inte förvånad. Detta förstärks av att bara ett fåtal personer får ha dialog, och det är inte mycket av värde som sägs. Det finns några relationer som man skulle kunnat bygga något mycket bättre av men det slarvas bort. Synd på en tekniskt och historiskt mycket välgjord film.
amam
2020-05-01
Tekniskt välgjord och helt klart en bra film men den kändes nog lite överhypad. Stark trea.
dr_Robert
2020-04-24
Visst är den snygg och ambitiös, men sällan engagerande. Frånvaron av klipp - jfr Victoria - skall ge intensitet men det fungerar inte riktigt. Kan inte förstå hur filmen kunde vinna så många utmärkelser. Jag menar inte att den är direkt dålig, bara att den är ganska medelmåttig och av Sam Mendes väntar jag mig mycket mer.
abnormal
2020-04-13
Oerhört snygg regi samt scenografi - så bra ser man sällan. Överlag även bra manus och skådespel, men tyvärr några orealistiska och irrationella scener som sänker betyget lite. Helt klart sevärd!
karlmats
2020-03-21
Makalöst snyggt gjort, Roger Deakins förtjänar återigen sin Oscar med bravur och det faktum att det tar säkert 45 minuter innan jag påminde mig själv om att det här såg ut att vara en enda lång tagning säger en del om hur hypnotiserande den här filmen var. När jag väl kom på det var det en fröjd att fortsätta hänga med kameran i detta härjade krigslandskap som blandades mellan skitiga leråkrar, soldränka gröna ängar och sönderbombade hus. Chapman och MacKay är väldigt bra som de stackars soldater som får mardrömsuppdraget. Det är mer show än tell och den sparsmakade dialogen känns som ett bra val på det stora hela. Helt klart en upplevelse som troligtvis höjs några snäpp av att se den på bio, tur man hann på denna visning innan Coronan stoppade allt kul. På förhand trodde jag att den skulle vara lika tråkig och osammanhängande som Dunkirk, men det tog inte många minuter innan jag fick upp hoppet om karaktärer som betydde nånting. Fin variation och i slutändan gör jag, efter en stunds funderande, som tyskarna och kapitulerar. Det får bli en 4a, det här är ändå en massiv prestation av alla inblandade.
Golazo
2020-03-09
Ingen action. Seg. Dåliga skådisar. Det behövs en "Saving Private Ryan 2" eller vikingafilm nu. WW1 är ointressant, det är så ointressant att det tydligen är omöjligt att göra en bra film om det. Nån fin miljö, nån enstaka cool scen. Vänta lite, när man talar om trollen: Greyhound. Tom Hanks + WW2. Sådärja, nu snackar vi. https://www.imdb.com/title/tt6048922/?ref_=nv_sr_srsg_0
Supernaut
2020-03-08
Otroligt snygg rent tekniskt med några små undantag. Välspelad och snygg, men generisk sentimental musik och onyanserat onda tyskar drar ner betyget. Väldigt sevärd på bio!
haajen
2020-02-16
Pendlar mellan en 3a och en 4a, det är en häftig upplevelse men den lämnar mig rätt oberörd och den sätter inga djupare spår. Med det sagt så är det övervägande fenomenalt gjort och här finns flera scener som är superba. Tekniskt sett en mycket imponerande film.
Qhorinhalfhand
2020-02-14
Bästa på länge. Enkel 5/5
Afflicter
2020-02-13
Bara för den triumf som är Deakins foto förtjänar 1917 stående ovationer. Det hela kräver en viss typ av handling som inte är alltför komplex. Sedan väljer förstås Mendes att stoppa in sekvenser som är mer utmanande än de behöver vara och ändå är alltsammans briljant exekverat. Det har dock kompromissats en del med fienden, för tyskarna är inget annat än svartvita skurkar. Det är sällan man utvärderar en film nästan enbart på tekniska grunder, men med 1917 känns det berättigat.