3.7

1917

6:e april 1917. Ett regemente samlar sig djupt i fientligt territorium. Två man tilldelas ett uppdrag, att mot tiden leverera ett meddelande som ska stoppa 1600 man från att gå rakt i en dödsfälla.

Originaltitel 1917
Regissör Sam Mendes
Manus Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Dean-Charles Chapman, George MacKay, Daniel Mays, Colin Firth, Pip Carter, Andy Apollo, Paul Tinto, Josef Davies, Billy Postlethwaite, Gabriel Akuwudike, Andrew Scott, Spike Leighton, Robert Maaser, Gerran Howell, Adam Hugill, Mark Strong, Richard McCabe, Benjamin Adams, Anson Boon, Kenny Fullwood, Tommy French, Nabhaan Rizwan, Ryan Nolan, Elliot Baxter

Murvel48
2022-02-27
Tekniskt briljant, snyggt filmad i häftiga miljöer och… yada yada yada… själva storyn var lite tradig efter filmens oväntade vändpunkt.
2022-02-20
Äckligt välgjord. Stark och fängslande. Schyst "road movie-känsla". (12/15)
QuiNonStultus
2022-02-09
Ja, asså, bra film. En mer understated Rädda Menige Ryan från ett tidigare krig. Men jag tycker inte riktigt att det bränner till, och Mendes har gjort bättre. Kul med storkändisar i väldigt små roller!
Kimchi
2022-01-26
Tekniskt mycket bra. Fint foto och klippning osv. Rent handlingsmässigt lite tafatt.
Lortpunk
2022-01-24
Fantastiskt bra film
HansMoleman
2021-12-06
Otroligt snyggt gjord, men några riktigt fina scener! Gillar de långa frekvenserna utan klippning (det är ju klippt, men väldigt snyggt gjort). Mellan stark trea och svag fyra, men friar hellre än fäller.
dudson
2021-11-14
En stelbent film som verkligen lever på sin yta/snygghet. Samt bildspråk. Kände inte alls för krigets hemskheter/fasor. Rejält platt krigs upplevelse,tyvär.
quelnightmare
2021-11-12
Sam Mendes gripande drama om första världskriget har lite handling men uppvisar massor av teknisk panach och tar sig an detta med aptitretande skådespelare.
Andreas_
2021-07-12
Ett mästerverk till film utan tvekan, detta är vad Sam Mendes ska syssla med för här gör han en makalöst bra och snyggt filmad film som verkligen känns oerhört realistisk i krigsskildring. Hans tafatta försök att göra bra Bond filmer fungerade inte tyckte jag, visst var även dom snygga men action sekvenserna var nog bland det tråkigaste och lamaste jag sett men här får han verkligen till det och krigssekvenserna känns så sjukt nära realism som man kan komma och hur han filmat detta mästerverk är bortom ord, det går knappt att beskriva, det är typ ett enda klipp i hela filmen, resten är en svepande kamera som följer två unga soldater på ett viktigt uppdrag genom första världskrigets Frankrike utan klipp!!! det är helt sjukt hur bra gjort det är, visst finns det några plot holes här och var som gör att trovärdigheten på vissa saker sjunker men man köper det just pga den intensitet som infinner sig hela tiden och det underbara kameraarbetet filmen igenom, sen ska det även tilläggas att dom två killarna som spelar huvudrollerna är fantastiskt bra och relativt okända, vilket är bra för det höjer den realistiska känslan av filmen, sen är det några stora brittiska skådespelare som dyker upp här och var i mindre roller också, önskar så att jag sett denna film på bio när det begav sig men trots att man såg den hemma så fungerar det riktigt bra, helt suverän utan tvekan och måste ses, vare sig man gillar krigsfilmer eller ej för det är ett mästerverk på många sätt, rekommenderas starkt, betyget blir en stark 5:a
Pos
2021-05-22
Väldigt bra på många sätt. Fantastiskt foto givetvis, och även skådespeleriet är klanderfritt.