3.7

1917

6:e april 1917. Ett regemente samlar sig djupt i fientligt territorium. Två man tilldelas ett uppdrag, att mot tiden leverera ett meddelande som ska stoppa 1600 man från att gå rakt i en dödsfälla.

Originaltitel 1917
Regissör Sam Mendes
Manus Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Dean-Charles Chapman, George MacKay, Daniel Mays, Colin Firth, Pip Carter, Andy Apollo, Paul Tinto, Josef Davies, Billy Postlethwaite, Gabriel Akuwudike, Andrew Scott, Spike Leighton, Robert Maaser, Gerran Howell, Adam Hugill, Mark Strong, Richard McCabe, Benjamin Adams, Anson Boon, Kenny Fullwood, Tommy French, Nabhaan Rizwan, Ryan Nolan, Elliot Baxter

Zebulonm
2021-02-06
Bra men inte mer än det.
mammene
2021-02-04
På ett vis en stillsam krigsfilm, men för den skull inte förskonande. Tvärtom skulle jag vilja säga, att följa några personer på uppdrag gör att fasan kommer närmare, i motsats till strider där alla blir anonyma. Modiga människor med rädslan lysande i ögonen, motsägelsefullt, ja men vad har de för val, bara att lyda. Fantastiskt fint foto och en stark film, stark trea.
Pungmesen
2021-01-31
Väldigt snygg! Storyn är kanske inte fantastisk, men den fångar verkligen en känsla av att vara där och det är högt men naturligt tempo.
hsimpson
2020-12-31
Snygg och välgjord. Men ja, kanske en aning för förutsägbar.
2020-12-19
Enda anledningen till att den inte knep toppbetyget var förutsägbarheten. I övrigt en otroligt snygg och välgjord film. Speciellt en scen som inkluderar eld och ruiner sticker ut med sin känsla och soundtrack - närmast biblisk.
RustyFilm
2020-12-09
En väldigt enkel intrig. Korpralerna Blake (Dean-Charles Chapman) och Schofield (George MacKay) beordras att nå frontlinjen med ett meddelande (som ej går att få fram på annat sätt). Ett meddelande som kan rädda tusentals liv. Men det är inte så mycket intrigen som gör den här filmen, utan det är sättet den berättas på. Regi (Sam Mendes) och ett mycket kompetent kamerajobb (Roger Deakins) bygger istället upp spänningen. Vi (det känns verkligen som vi) rusar tillsammans med budbärarna genom oändligt slingrande skyttegravar och slagfält. Döda människor och hästar och diverse andra hemskheter passeras och vi tycks se detaljerna tydligare än Blake och Schofield. Ett fantastiskt snyggt arbete med kameran och en fantastisk film är det. Miljön är slutet av första världskriget och jag tror vi är i norra Frankrike
2020-11-07
Fin film och snyggt filmat. Även om detta ar en krigsfilm var det ett lugn som spred sig under hela filmen..
Commandante
2020-08-31
Jag tycker det här var väldigt bra. Mendes gör en film om livet, men förlägger den i skyttegravarna.
AlZi
2020-08-07
Ska ses på bioskärm! Gillar vanligtvis inte krigsfilmer men den här var bra.
Ghostface
2020-08-06
Väldigt tilltalande både visuellt och berättarmässigt men efter filmens "vändpunkt" förvandlades filmen till Rädda menige Ryan och då sjönk tyvärr intresset.