2.5

1922

En ranchägare planerar att mörda sin fru för ekonomisk vinning och övertygar samtidigt sin son att delta.

Originaltitel 1922
Regissör Zak Hilditch
Manus Zak Hilditch
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Thomas Jane, Molly Parker, Dylan Schmid, Kaitlyn Bernard, Neal McDonough, Tanya Champoux, Brian d'Arcy James, Bob Frazer, Eric Keenleyside, Patrick Keating, Danielle Klaudt, Peter New

2021-05-13
Håller förvånansvärt hög klass, trots att det är en klyschig dussinfilm. Bra stämning, och trots ganska lågt tempo aldrig seg. Svag trea. (7/15)
Krantzylvania
2021-02-22
Börjar stabilt och fortsätter så genom hela filmen. Med ett långsamt tempo och fina miljöer kommer man långt.
Starlette
2020-10-21
Gillar ju Stephen King.. Och försökte gilla denna. Men tappat intresset varje gång efter ett tag. Bestämde mig för att se klart nu, men nej. Älskar skräck. Men denna är inte läskig. Mest seg tyvärr.
BarryHero
2020-06-26
Stark första halva med en mycket duktig Thomas Jane och fina Nebraska-miljöer. Tyvärr tappar den sista halvan som inte alls är lika intressant som den första - likt många andra King-adaptioner. Filmen är för övrigt inte mycket av en skräckfilm utan snarare ett mörkt fantasydrama.
Hanness
2019-07-21
Börjar bra men sen går det bara utför, besviken.
fridenpaden
2018-09-30
Man börjar verkligen skapa det sista i Kings kvarlåtenskap. Behöver inte vara dåligt. 1922 är inte dålig. Men behövde man göra en film av även denna historia?
Merwinna
2018-08-07
Den här filmen funkar inte som skräckfilm, i alla fall inte om man är van att se mycket skräckfilm. Det blir aldrig skrämmande eller kusligt - dock finns det obehagliga scener. I stället borde filmen ha marknadsförts som ett psykologiskt drama, för som det betraktad är den ganska bra. Den behandlar ett sorgligt och patetiskt människoöde. I verkligheten har många människor slutat på det här sättet, utan att det ens har krävts något mord eller annat svårare brott att ha dåligt samvete för.
mammene
2018-07-23
Det berättas så lugnt och stämningsfullt så när handlingen blir påträngande går det nästan inte ihop.. Det är en långsam film om ett brutalt brott och lite styrd blir man eftersom offret utmålas som elak och plump. Men som skräckfilm är den inte av värsta sorten, vilket jag tycker är skönt, nästan lite komisk. Ett avskräckande exempel är det dock.
C12
2018-03-24
Börjar hyggligt, men spårar ur ju längre filmen fortskrider. Mycket knapp trea
annihilat0r
2018-01-01
"1922" upplevde jag som en sällsynt stämningsfull skildring av mörkret som förr i tiden infann sig – och än idag kan infinna sig – ute på landsbygden. Starka karaktärer.