2.8

1939

Året är 1939. Europa förändras av kriget som rasar. Även i Sverige ändras livet för många. Värmlandsflickan Annika beger sig till Stockholm för att prova på storstadslivet. Annika träffar den levnadsglada Berit och de båda får anställning på restaurang Gillet. De roar sig i krigets skugga och på en nyårsfest träffar Annika den framgångsrike och berömda löparen, Bengt Hall. De vill dela livet tillsammans, men klarar Annika av det överklassliv som Bengt och hans familj lever.

Originaltitel 1939
Regissör Göran Carmback
Manus Kjell Sundstedt, Catti Edfeldt, Brasse Brännström
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Helena Bergström, Ingvar Hirdwall, Per Oscarsson, Per Morberg, Anita Ekström, Helene Egelund, Krister Henriksson, Leif Andrée, Peter Haber, Johan Ulveson, Zara Zetterqvist, Anders Lönnbro, Per Grytt, Stefan Larsson, Keve Hjelm, Anita Wall

Skapad 2019-12-08 av tripphelorn
Det var Waldemar Bergendhal och Brasse Brännström som skrev manuset till 1939. Filmen är byggd på krigsminnen SF uppmuntrat allmänheten att skicka in. Det är en tre timmars lång tidskrönika ...   Läs mer »

Skapad 2019-11-21 av joacim92
Filmen utspelar sig under det andra världskriget i en liten by i småland. Annika bor med sin mamma, pappa, farfar och bror i ett hus på en gård. En dag flyger några militärplan över deras gård...   Läs mer »

2018-12-26
Ett drama jag lyckats missa under alla år. Nu var kanske inte själva berättandet eller storyn den allra vassaste när det kommer till drama kring andra världskriget och Sveriges situation. 3:an är svag, men kunde blivit stark om den gjorts som serie så att saker fått utvecklas.
2017-09-15
Den här filmen är riktigt bra och Helena Bergström gör en bra roll, men detta var ju innan hon började fjanta omkring i Colin Nutleys usla filmer!
Ekkapelle
2017-05-27
Finns ingen film som tar ett sånt grepp på Sveriges nutidshistoria som denna. Trovärdigt manus och miljöer. Solklar femma
RustyFilm
2016-12-06
Skapandet av 1939 i slutet på 80-talet föregicks av en procedur där svenska folket fick berätta historier om vardagen i Sverige. Alltså historier som hade upplevds i skuggan av andra världskriget. Bidragen fick man in genom att i media utlysa en tävling, detta flera är innan filmens tillkommande. Manuset skapades sen med detta insamlade material som bakgrund (Brasse Brännström och Bergendahl). Resultatet blev ju verkligen succé. Förutom ett bra manus ger de detaljrika miljöerna och stämningen i ljud och bild en imponerande trovärdighet. Vill man hitta negativiteter så är vält långa och mycket utdragna berättandet som kan kritiseras. Synd också att det är en 4:3 utgåva.
Jamesa
2016-05-11
Bra miljöer. Annars rätt seg.
yrkeschaufföre
2015-01-25
Om man följ upp allt i den här hade det kunnat bli en grym miniserie. Nu är det bara en lång film som inte når hela vägen fram.
2014-12-02
Detta är en film/mini-serie som jag minns från när jag var liten och då menar jag speciellt scenerna när personer(troligtvis från Norge) försöker ta sig in i Sverige och skjuts ner av tyskarna. I övrigt är det en del snygga 40-talsmiljöer men detta är också segt och väldigt långt. Bra prestationer av skådespelarna. 2+
Gigi1943
2014-12-02
Länge sedan jag såg den men minns att jag gillade den skarpt och det var första gången jag såg Helena B. Vill gärna se den igen, därav en fyra. Såg den nu igen och det är snudd på en femma (nu sparar jag bandet för att kunna se den ånnu en gång. Älskar den hemske Morberg!
Xenox
2012-07-09
En bra film om Sverige under andra världskriget. Många bra skådespelare.
2012-06-20
Detta är verkligen inte dåligt, men däremot totalt ointressant. Oscarssom och HIrdwall levererar i filmens inledning, men sedan så ersätts de av krattor som Per Morberg. Underbara 30-talsmiljöer, såväl interiört som exteriört, men under tre timmar av ingenting så blir man rätt så mätt efter ett tag. Och jadå, Helena Bergström både grinar och visar brösten redan 1989. (6-/15)