3.5

1991: The Year Punk Broke

Filmen följer med Sonic Youth och Nirvana på deras Europaturné 1991. Intervjuer, konserter och bilder backstage. Också med Dinosaur Jr. Babes in Toyland, Gumball och The Ramones.

Originaltitel 1991: The Year Punk Broke
Regissör Dave Markey
Genre Dokumentär, 90-tal

LuxLisbon2
2011-08-09
Väldigt mycket Sonic Youth, väldigt lite Nirvana - både av och på scenen. Grejen är att jag inte gillar Sonic Youth, men jag dyrkar Nirvana. Kul att se turnélivet från bandens perspektiv. Blir rätt trött på Thursten förutom en gång när han får mig att skratta (pig head-skämtet). Jag blev uttråkad, men imponeras du fortfarande av prettopojkar kanske du tycker det är skoj.
bloodsimple
2010-05-04
Naw, stackars J blir påmind om sin Uma-saknad. Lyssna efter hennes namn i "Quicksand"!
naiiv
2010-03-20
Jag trodde jag skulle fatta mer om den där genren som jag precis missade, men den här dokumentären får mig bara att bli irriterad. Hela filmsättet är lika hattigt som grunge-design. Och vareviga människa som intervjuas är sjukt dryg och självgod, helt ointresserad av annat än sin egen pretentiösa konst och lilla klick av likasinnade. Jag som inte brukar filmfuska började hoppa framåt i filmen för att bara se konsertklipp
lausse
2008-09-21
Kan väl inte ens kalla mig frekvent fans av Sonic så trodde den kanske skulle få mig å fatta vilja ha lite mer - men naaaj.
Jarmo
2008-05-22
Ice! Ice!! We don´t have ice in Holland! Dave Grohl innan han regredierade till Foo Fighters dumrock visar genialitet. Grunge? Nej. Till och med Nirvana är ju faktiskt mer punk än något annat. Dinosaur, hur är de grunge? Skrota uttrycket grunge, eller låt det bara förknippas med Chris Cornells avklippta mysbyxeshorts. Och gå vidare.
donna
2008-02-14
helt okej. måste ju säga att jag såg den mest för nostalgins skull.
MrsSmiths
2008-01-06
När man ser det här inser man hur tur man hade som var tonåring på nittiotalet.
emelier
2007-12-26
Åh va fint.
yangbo
2007-03-24
hmm, punk? Grunge någon? aja, strunt samma, om det hade varit 20 ggr mer Nirvna och ca 30 ggr mindre Sonic Youth hade den här fått en solklar 4a, det tar hårt i hjärtat att sätta en 4a just nu, men Nirvana är Nirvana är Nirvana är 4a
KurtCobain
2007-02-27
orkade inte riktigt se den på grund av den dåliga kvallen, men det var kanske ett misstag