3.2

2 dagar i Paris

Den parisiska kultursfären går i klinch med amerikansk hippieneuros när fransyskan Marion och amerikanske pojkvännen Jack mellanlandar två dagar i Paris. Deras förhållande ställs på prov när Jack får umgås med Marions konstnärliga, icke engelsktalande föräldrar och flera av Marions flirtiga expojkvänner.

Originaltitel 2 Days in Paris
Alternativ titel Deux jours à Paris
Regissör Julie Delpy
Manus Julie Delpy
Genre Drama, Komedi, 2000-tal, Romantik
Skådespelare Julie Delpy, Adam Goldberg, Daniel Brühl, Marie Pillet, Albert Delpy, Adan Jodorowsky, Alexandre Nahon, Alexia Landeau

Skapad 2019-12-03 av wst
Fransyskan Marion (Julie Delpy) och amerikanen Jack (Adam Goldberg) mellanlandar i Frankrike under två dagar efter att ha varit på genomresa och semester i Europa. Deras förhållande ställs på pr...   Läs mer »

2017-10-23
Bomkia
2015-11-29
Delpy har gjort samma film ett antal gånger känns det som. Detta var som vanligt underhållande. 3+
Turtleboy
2015-07-12
Självgod, pretentiös pekoral i ett desperat försök att likna Woody Allen. Det närmaste Delpy kommer är hans ikoniska glasögon - inget mer.
AmyTatti
2015-04-19
Underhållande och smart, stundtals hysteriskt kul.
stgurgel
2014-12-10
Rolig
dafreakish
2014-07-26
Delpy gör här en film som i mångt och mycket påminner om Linklaters filmer, som hon också skådespelar i. Ett lågmält drama där kärleksparet hamnar i centrum. Dock har hon inte riktigt samma handlag som Linklater och filmen haltar därmed bitvis. Onödigt slumpmässiga händelser mot slutet solkar ner manuset en del men filmen bärs ändå upp av den charmiga Delpy och hennes lika bra motspelare Goldberg. Men kemin mellan henne och Hawke är dock bättre i Linklaters ovan nämnda alster. Klart sevärd även om Paris framställs aningen sjukt.
Yoki
2014-06-15
Börjar hyfsat lovande men stupar och blir en osmaklig sörja av sex, meningslöshet och knäppa karaktärer.
Flonk
2014-03-12
I min bok gick Adam Goldberg med denna film från att vara en nobody till en superking. Jag har lite svårt för Before-filmerna. Denna passar mig betydligt bättre. Hawke har inte en chans emot Goldberg. Punkt.
Solidus
2014-02-16
Mysig, rapp och skrivet med hjärna. Första delen börjar riktigt lovande, men tyvärr tappar filmen lite av sin känsla då konflikterna ska uppstå mellan pojk- och flickvän. Dock gör regissören ett gott jobb med att pendla mellan allvar och humor samt jag uppskattar att filmen tar avstånd från att presentera tröttsamma klichébilder av amerikaner och fransmän. Kärlek och värme i det vackra Paris. Se och njut, gott folk.
AddeColciago
2013-10-13
Betydligt mer humorinriktad än Before-filmerna, men också utan samma allvar. Delpy är skicklig.