2.9

200-årsmannen

Andrew säljs som robot till en familj, men det står snart klart att Andrew till skillnad från andra robotar har kreativa tankar och känslor. Under de kommande 200 åren kom Andrew att lära sig allt om människorna, livet och kärleken. Hans dröm är att bli en riktig människa.

Originaltitel Bicentennial Man
Regissör Chris Columbus
Manus Nicholas Kazan
Genre Fantasy, Science Fiction, Romantik, Drama, 90-tal
Skådespelare Robin Williams, Sam Neill, Oliver Platt, Wendy Crewson, Embeth Davidtz, Kiersten Warren, John Michael Higgins, Hallie Kate Eisenberg, Lindze Letherman, Angela Landis, Bradley Whitford, Igor Hiller, Stephen Root

Skapad 2019-12-09 av Rollywood
Vacker film med Robbin Williams i en annorlunda roll. Baserad på en novell och en bok av Isaac Asimov. Ett bra drama som väcker känslor hos alla åldrar. Richard Martin (Sam Neill) uppfinner den h...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av cineasten89
200-årsmannen - som titel är ganska unikt, men det är faktiskt vad det handlar om i filmen. Tyvärr visar titeln vad som kommer att hända på slutet. Robin Williams spelar en robot, Andrew, som s...   Läs mer »

PeterTheW
2018-10-14
Tycker det börjar väldigt bra men blir lite segt mot slutet. Sista halvan hade kunnat vara genial, men det puttrar mest på. Lite väl mycket puttenutt och sötsliskigt, men vacker och underhållande. Stark trea.
sawa
2018-10-10
Robin Williams är bra, så även Embeth Davidtz, och ämnet är intressant även om det här inte riktigt ställs på sin spets. Trevlig film som kunde varit 30 minuter kortare.
2017-12-30
Helt ok film...
2017-10-16
ganska bra
fridenpaden
2017-04-29
Spännande film som ställer spännande existensiella frågor. Jag tycker däremot att den är för lång och även går för långt i sin handling. När gränsen går mellan vad som är mänskligt och maskin så skulle jag själv ha satt stopp tidigare och lämnat några funderingar till efteråt.
2016-11-15
Det här är en av de lite sämre filmerna Robin Williams medverkade i. Den är inte dålig men den är inte jättebra heller.
braxl420
2016-07-13
Rörande och tankeväckande, men gapar efter för mycket vilket gör tempot ryckigt och oftast alldeles för högt. Kanske hade det räckt med att följa två generationer? Dessutom är den ganska plastig och fånig, men det är förstås delvis på grund av åldern. Robin Williams är i alla fall i god form, även om jag föredrar honom i Good Will Hunting (från samma tidsperiod).
xpndr
2016-07-08
En film som ställer många intressanta frågor. Vissa kommer vi säkerligen behöva ta ställning inom de närmast decennierna
2016-06-22
Kompetent blandning av sci-fi, drama och lite komedi. Williams är klippt och skuren i rollen som Andrew och det är överlag är bra film som håller intresset uppe tiden ut. Men jag kan inte låta bli att tänka på hur bra den kunde blivit om de komiska bitarna plockats ut och det blev mer drama av det hela, något Williams utan problem fixat.
peu-depeu
2015-08-26
Börjar som en lite väl enkel familjefilm. Kände att den borde siktat till något svårare. Sen blir den... ofokuserad. Vet inte riktigt vad den vill efter att halva filmen gått och fattar inte varför det ska vara så mycket kvar av filmen. Filmen fungerar inte längre som familjefilm, men den är fortfarande för lik en familjefilm för att tas på ett djupare allvar. Musiken är förövrigt hemskt mycket Disney/Hollywood. Filmen hade nog tjänat på att vara gjord någon annan stans.