2010

I denna fristående uppföljare till "År 2001" sänds ett sovjetiskt rymdskepp ut till Jupiter för att undersöka vad som hände med rymdskeppet Discovery nio år tidigare.

Originaltitel 2010
Alternativ titel 2010: Året då vi får kontakt, 2010: Odyssey Two, 2010: The Year We Make Contact
Regissör Peter Hyams
Manus Peter Hyams
Genre Thriller, Äventyr, Science Fiction, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Helen Mirren, Roy Scheider, John Lithgow, Keir Dullea, Bob Balaban, Dana Elcar, Madolyn Smith Osborne, Taliesin Jaffe, James McEachin, Mary Jo Deschanel, Elya Baskin, Savelij Kramarov, Douglas Rain (röst), Candice Bergen (röst)

dlu
2020-09-01
Kul meddelande till USA och Ryssland från monolit-aliensenerna: Ge fan i Europa.
Engravadlax
2020-01-01
Inte speciellt välspelat, eller välskrivet, någonstans. Huruvida det är bättre än underskrivet (2001) är ett omdöme som jag inte bryr mig tillräckligt om att fälla.
2018-03-07
Bättre än 2001 i alla fall!
Dele
2016-11-28
En ganska ok. uppföljare, men når (naturligtvis) inte alls upp i samma nivå som 2001.
Kayuzuzu
2016-07-23
Välspelad, snygg men lite fånig :)
force
2015-12-20
*** Varning - SPOILER *** . . . "Monolith: How are you gentlemen!!" "Monolith: All our base are belong to you? (except Europa)" "Captain: What you say?" "Monolith: You have chance to survive. Make your time." "Monolith: Ha ha ha ha"
Kojiro89
2015-09-11
Inte den bästa bland sci-fi film och lever absolut inte upp till 2001. Inte en god uppföljare men den är inte den värsta. Följer boken rätt bra dock och man måste ha en uppfattning av den första filmens handling för att fatta denna.
bullitt
2015-07-07
Om man gillar 2001 ska man hålla sig borta från denna.
lekke
2015-06-28
Klumpigt berättad uppföljare till "2001" fördummar mystiken från originalet och klistrar på ett kräkigt peace, love and understanding-slut mot bakgrund av samtida upprustningen mellan USA och Sovjetunionen. Helt onödig film. Effekterna dessutom sämre än de i originalet.
Miamia
2015-05-02
Har åldrats förvånansvärt väl. Innehåller en del störigheter men bra känsla.