3.4

Alla tiders kvinnor

Tre kvinnor födda under olika tidsperioder av 1900-talet hjälps åt att lära en vilsekommen yngling allt de kan om livet, kärleken, sex och frihet oberoende av kön. Historien utspelar sig i Santa Barbara 1979, mitt under punkens gyllene era, och är en berättelse om hur man finner sig själv och lär sig att man inte kan älska andra förrän man lärt sig älska sig själv.

Originaltitel 20th Century Women
Regissör Mike Mills
Manus Mike Mills
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Annette Bening, Elle Fanning, Greta Gerwig, Billy Crudup, Lucas Jade Zumann, Alison Elliott, Thea Gill, Vitaly Andrew LeBeau, Olivia Hone, Waleed Zuaiter, Curran Walters, Darrell Britt-Gibson, Alia Shawkat, Nathalie Love, John Billingsley, Laura Wiggins

Tonti
2021-11-17
Fina karaktärer och trevlig flytande känsla, mer av situationer än en handling. Men har problem med både tonårsskådisen och karaktären han spelar, som får säga saker som inte låter som att det kommer från en femtonåring. Gillar alltså mest när han inte är med. Sen har ju Mills en del tricks för sig, som kan vara både trevliga och störande.
Albion
2021-09-12
Ganska lyckad i sin prestigelösa skildring av en mamma o hennes kamp med att uppfostra sin tonåring. Bra driv och tänkvärt innehåll. En coming-of-age- film som är feelgood. Betyget blir en svag 4;a, 4-
2021-04-16
Vågar jag skriva att det var lite väl mycket feministisk propaganda + att filmen inte var lite seg...
quelnightmare
2019-12-13
Mills perspektiv på formande relationer är uppslukande, och han verkar vara en bra kille.
Roswall
2019-01-28
Gäsp gäsp gäsp.
2019-01-22
Bra budskap om frigörelse och feminism. Däremot upplevde jag filmen som förhållandevis platt, tråkig, enkelspårig och övertydlig. Det kändes aldrig verkligt eller berörande. Inte heller som en riktig komedi. Mike Mills borde nog tagit hjälp av en kvinna med manuset. Generellt tycker jag att kvinnor är bättre på att skildra kvinnor. Det bästa var annars när Elle Fanning imiterade killar.
Trithon
2019-01-02
Upplevdes lite som en hyllning till någon, bra och mysig film.
den_vita_apan
2018-12-07
Fin. Mysig stämning.
Litsne
2018-11-20
Jag gillar dramor med ganska "vardagliga" händelser. Det här var ett sådant. Bra skådespeleri hjälper till förstås :)
Spidde
2018-05-13
Helt OK film som visserligen känns lite amerikanskt ytlig och platt emellanåt, men inte alls så illa som det kunde ha varit. Ingen direkt handling, utan filmen satsar mest på att skildra en grupp människor här-och-nu (1979). Helt OK skådespel från de flesta, fina resereklamsbilder från Highway 1 och småputtrigt mysig. Helt klart sevärd.