Filmen är baserad på en sann historia om sex studenter från MIT som startar en blackjackklubb med en excentrisk ledare. Klubben utvecklas från ett korträkningsexperiment på universitetet till en hel grupp med kortspelsexperter och ett system för att satsa högt och vinna stort. De åker sedan till Las Vegas för att vinna över tre miljoner dollar. Deras framgångar tar dem dock även till Las Vegas undre värld som inte ser på blida ögon på de som försöker lura sina casinon på pengar.

Originaltitel 21
Alternativ titel Bringing Down the House: The Inside Story of Six M.I.T. Students Who Took Vegas for Millions
Regissör Robert Luketic
Manus Peter Steinfeld, Allan Loeb
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Kevin Spacey, Kate Bosworth, Laurence Fishburne, Jim Sturgess, Aaron Yoo, Jacob Pitts, Liza Lapira, Josh Gad, Spencer Garrett, Jack McGee, Sam Golzari, Helen Carey, Jack Gilpin, Bradley Thoennes

Skapad 2019-12-13 av
Ben Campbell (Jim Sturgess) är snart klar på MIT i Boston och har för avsikt att läsa till läkare. Det kostar dock inte lite pengar, närmare bestämt står 300 000 dollar mellan honom och hans f...   Läs mer »

RustyFilm
2020-05-09
Det här är en sann historia med Ben Mezrichs bok "Bringing Down the House" som förlaga. Har själv inte varit i närheten av boken men antar att den ger en mer detaljrik och trovärdig beskrivning av händelseförloppet. För filmatiseringen (regi Robert Luketic och filmmanus Steinfeld/Loeb) är för spattigt och ofta väldigt förutsägbart berättat. Och när det dessutom berättas för en som avskyr kortspel i casinomiljö så blir det inte många poäng här inte.
Muskelkungen
2020-03-05
SPOILERVARNING Killen med en IQ-kvot på 170 gömmer tio årslöner i cash ovanför en gipsplatta i taket. I sin studentlya. Svag trea.
Starkbröl
2020-01-21
Väldigt förutsägbar i minsta detalj. Inte dålig.
2017-10-18
supermancover
2017-05-12
Bättre än förväntat faktiskt, trots emellanåt ganska svag handling. Gillar ändå verkligen karaktärsutvecklingen på huvudrollssnubben då de visar rätt bra på hur girighet är ett starkt gift.
Sunken25
2016-01-05
Som en spelintresserad 18åring älskade jag den här filmen, nu 7år senare är den inte lika stark. Men med ett fortsatt genuint spelintresse så gör sig denna filmen klart sevärd. Kevin Spacey är riktigt stark i sin prestation. 6.9/10
lekke
2015-12-27
Helt ok, småspännande bedragarunderhållning följer bekanta (men ändå ganska underhållande) formler. Onödigt användande av berättarröst på några få ställen dock. Inget dumt soundtrack heller. Svag 3:a.
Dicken96
2015-09-04
Bra fredagsunderhållning. Sämre än oceans..
wemett
2015-09-03
På ett underligt vis fann jag filmen väldigt underhållande.
Gigi1943
2015-01-31
Vill minnas att jag tyckte den var spännande, men jag ska se om den eftersom jag bara hade sett en tvåa.