2.9

Howl

Om rättegången som Allen Ginsberg fick genomgå efter att hans dikt Howl hade publicerats.

Originaltitel Howl
Regissör Rob Epstein, Jeffrey Friedman
Manus Rob Epstein, Jeffrey Friedman
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare James Franco, Jon Hamm, David Strathairn, Jeff Daniels, Alessandro Nivola, Mary-Louise Parker, Treat Williams, Bob Balaban, Jon Prescott, Aaron Tveit, Todd Rotondi, Sean Patrick Reilly, Andrew Rogers, Cecilia Foss, William Fowle

Skapad 2019-11-10 av dirtypoison
Howl handlar om den riktiga händelsen där poeten Allen Ginsbergs dikt ”Howl” blev åtalad för att vara för obscen. I filmen får vi följa rättegången, en intervju med Allen Ginsberg och uppl...   Läs mer »

supermancover
2018-10-10
Oj, oj, oj, vad tråkigt.
NoWireHangers
2017-07-29
Lika delar (1) animerad tolkning av dikten i fråga, (2) Ginsberg (Franco) pratar till kameran och (3) rättegångsdrama. Resultatet blir väldigt spretigt där ingen av delarna känns riktigt intressant. Jag hade nog gillat det mer om det fokuserat mest på (3). För det är ju ett intressant tema med obscenitetslagstiftning och den uppfattning som fanns, att ett litterärt verk tvunget ska anses (av vem?) ha ett "litterärt värde" för att få finnas (och det här var ju vid ungefär samma tid som Lady Chatterley's Lover var föremål för en liknande rättegång i England).
Ghostface
2016-10-26
Har svårt att se detta som en spelfilm som vanligt när missbruket av att berätta fram en film istället för att visa den sker. Animationerna tillsammans med dikten var den enda lilla ljusglimten. Betyget blir extremt lågt.
tandersten
2016-01-16
Franco är verkligen irriterande dålig, undviker helt att hitta beatkänslan, känner inte igen min Ginsberg på något sätt.
KyLLo
2015-07-22
Den här filmen innehåller det mesta som jag ogillar i filmväg. Det är dokumentärlikt, rättegångsscener och omogen sexism. Ändå finns det något som gör att den undviker bottenbetyg. Jag tycker om de animerade partierna och tempot gör att den inte känns så vansinnigt lång. Svag tvåa.
zahod
2015-07-22
Lite förvånad men glad att det man har gjort film av det här, på ett så träffsäkert sätt. En långfilm som känns som en bra novell
fridenpaden
2015-06-29
Svår film att betygsätta. I början tyckte jag att den animerade dikten och rättegången skulle ha fungerat bättre i varsin film men ju längre filmen pågick desto mer uppskattade jag de två. Orsaken till att jag ville ha animeringen för sig var att den är riktigt bra. En bra DVD-utgåva borde kunna sätta ihop animeringen för sig men nu fick man den vaniljiga svenska utgåvan. Något för Criterion?
FUR
2015-05-20
Lite svår att betygsätta; hade rätt svårt för de animerade delarna, men blev ändock rätt så ordentligt berörd av scenerna från rättegången samt själva slutet, så - stabil trea.
AlbinWesley
2013-08-27
Den formalistiska eklekticismen är en aning intressant men mest ett stort misslyckande. Jag hade föredragit om man skar bort tillbakablickarna och animationerna, och häll sig till domstolen och intervjun. Uppläsningen hade kunnat va en fin avslutning. Sen tappas förstås spänning på att man vet hur det slutar sen tidigare. Men för Ginsberg och en ändå viktig berättelse får den ändå en svag trea.
JimCarrey
2013-03-27
Ginsberg är inte min favorit beatnick och den här filmen var som jag minns den högst godkänd 2-