3.8

Hämnden

Anton arbetar för en humanitär organisation och pendlar mellan ett flyktingläger i Afrika och sitt hem i Danmark där han har två små söner. Han har svikit sin älskade hustru, Marianne, och de försöker nu att vänja sig vid ett liv utan varandra. Samtidigt börjar Antons 10-årige son Elias lära känna och bli vän med en ny pojke i klassen. Denna ovanliga vänskap utvecklas snart till en oroande allians som hotar att förstöra landsbygdsidyllen för alltid.

Originaltitel Hævnen
Alternativ titel Revenge, In a Better World
Regissör Susanne Bier
Manus Anders Thomas Jensen
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare William Jøhnk Nielsen, Markus Rygaard, Mikael Persbrandt, Ulrich Thomsen, Trine Dyrholm, Simon Maagaard Holm, Kim Bodnia, Wil Johnson, Eddy Kimani, Elsebeth Steentoft, Toke Lars Bjarke, Anette Støvelbæk, Bodil Jørgensen

2018-02-26
Usel film!!!
2017-10-11
Välgjord
HerrNenne
2017-09-15
Sådär skicklig på att föra fram en intressant kommentar om nutiden. Det är ofta väntat obekvämt att se på, och lite förvånansvärt angriper filmen temat med ganska lyte finess.
#54
2017-06-10
Hyfsat övertygande drama.
RustyFilm
2016-12-09
Jensen (manus) och Bier (regi) försöker skapa en film (tror jag) som påvisar hur svårt det är att va en god människa i vår helvetiska värld där våld hela tiden skapar mer våld. Allvarliga och seriösa ämnen som här blir triviala. Filmen har fått mängder av lovord men jag instämmer inte helt i dessa hyllningar. Tycker det är tillrättalagt och slätstruket. Men trots allt så är det ett hyfsat sevärt drama
2016-11-27
Så otroligt bra skildring av många saker och bitvis känns det som en klockren femma. Men helheten och utvecklingarna lyckas inte suga in mig helt så femman är inte nära men fyran är stark. Vill säga mer men det känns som för mycket spoiler. Otroligt snyggt skrivet.
2016-10-08
Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, särskilt grabbarna som har huvudrollerna. Filmen i sig är också väldigt bra.
Roswall
2015-09-18
Stark och intressant berättelse på temat hämnd, där flera mindre berättelser vävs ihop. Snygga miljöbilder ackompanjerar, det är de lägena man är extra tacksam över att ha möjligheten att kolla med projektor. Överlag är filmen tät men händelserna känns ibland lite långt ifrån min egen verklighet.
TravisBickel
2015-09-14
Den var riktigt bra, förutom Persbrandt . Mannen kunde ju för fan inte låta trovärdig för fem öre.
Dele
2015-02-18
En riktigt omskakande och gripande film där Bier med stor säkerhet lyckas sätta pekfingret på ämnen som känslor, våld och aggressivitet och dess följder, och därmed också dess vikt. Några scener mot slutet känns lite konventionella, och därför nöjer jag mig med en stark fyra i betyg.