3.1

25:e timmen

Melankolisk berättelse om en rumänsk bonde som råkar illa ut när tyska styrkor invaderar landet under andra världskriget och skickas till ett arbetsläger på order av den lokala polischefen som känner åtrå för hans fru. Han flyr till Ungern och när tyskarna hinner upp honom igen används han som ett exempel på det allra bästa den ariska rasen kan erbjuda.

Originaltitel La Vingt-cinquième heure
Alternativ titel The 25th Hour
Regissör Henri Verneuil
Manus François Boyer, Wolf Mankowitz, Henri Verneuil
Genre 60-tal, Drama, Krig
Skådespelare Anthony Quinn, Virna Lisi, Grégoire Aslan, Michael Redgrave, Marcel Dalio, Jan Werich, Harold Goldblatt

Philips
2011-08-29
Subtil film, men den går an tack vare Anthony Quinn.
ewaoulf
2009-06-03
Anthony Quinn är som han är, ibland oerhört stirrigt och onödigt hetsigt kan jag tycka, men samtidigt är det ju så mycket känslor. Tycker nog de kunde gjort mer av historien som definitivt håller.
Bredman
2007-08-13
En bra film som skapas helt och hållet av Anthony.Visst är det lite lättvindligt ibland, shit happens.
ezeikel
2005-05-23
var på fel film....
Eeler
2005-05-10
äh den glorifierar inte nån. Detta är en riktigt bra satir som använder en simpel farmare från landsbygden(som knappt förstått att det är krig) som offer för diverse orättvisor som pågick under andra världskriget.
ezeikel
2005-04-06
en bra film....men den glorifierar en brottsling, och det kan man bara inte respektera
Floop
2004-09-10
anthony quinn is cooool!
djonipony
2004-02-24
rätt OK faktiskt, känns inte så åldrad. i början var jag dock orolig att det typ skulle va en ZORBA THE GREEK del 2, med quinn dansande i en liten typ grekisk (rumänsk visa d sig) by, men så blev d inte. tyvärr va d heller inte orig.versionen av 25th hour, som jag hade hoppats. lågmält rätt rörande slut, fast fotografens aggressivitet o quinns ansträngda leenden haja jante riktigt; skulle de betyda nåt lr?
mystepho
2004-02-15
Kolla in årtalet ni som tycker det är konstigt skrivet... Ni letar säkert efter samma titel från 2002! Var lite uppmärksamma, vetja...
slakt
2003-08-01
...riktigt bra. Slutscenen är fantastisk. Dock så är texten om filmen här till höger lite knas...