3.2

Alternativ titel Three, 3
Regissör Tom Tykwer
Manus Tom Tykwer
Genre 2010-tal, Komedi, Drama, Romantik
Skådespelare Sophie Rois, Sebastian Schipper, Devid Striesow, Annedore Kleist, Angela Winkler, Alexander Hörbe, Winnie Böwe, Hans-Uwe Bauer

Rejn
2015-08-05
Tre för filmen och en fyra för temat
Hypostas
2015-05-29
Nej, det här orkar jag inte med.
pufred
2015-02-20
Drama som utspelar sig i Berlin om ett par som (separat) förälskar sig i samma man. "Menage-à-trois"-film som leker lite med könsroller, med djup symbolik och allegorier över naturens nycker. Men det blir lite intellektuell överkulturell medelklass medelålderkris över det. Tycker nästan männens förhållande skildras bättre än kvinnans förhållande med någon av dem. 2+/3-
SantaClaus
2014-01-02
Sophie Rois spelar riktigt bra och karismatiskt även om karaktärerna känns rätt ensidiga. Som andra redan kommenterat, så är manuset inte filmens styrka. Däremot är det skönt att se ett så otvunget umgångssätt med sexualitet, som lyckas hålla sig borta från pekpinnar och moralkakor.
paninaro
2013-11-10
Filmens tema och ifrågasättande av "deterministiska biologiska uppfattningar" är mycket intressant. Jag gillar att filmen tar ämnet på allvar utan stereotyper eller pekpinnar. Berlinmiljöerna och fotot ger dessutom en mycket mysig inramning. Som jag ser det ligger filmens svaghet i att relationerna - framför allt parrelationen har detta problem - känns mer skrivna än äkta. En förklaring är att Hannas person förblir ganska outforskad, vilket drabbar dynamiken i triangeldramat. Stabil trea.
Jennyshima
2013-09-25
Delvis intressant berättarteknik men något långsam.
NtoNW
2013-09-16
Gav ganska lite i utbyte; av en berättelse som skulle kunna ha blivit intressant, gjorde det oinspirerade berättandet att jag inte engagerade mig i personernas öde. Trots Tykwers bildmässiga storslaganhet - eller kanske på grund av.
Greystalker
2013-09-06
Riktigt bra
KyLLo
2013-09-06
Första gången jag delar ut lägre betyg än tre till en Tykwer-film. Fina bilder och Space oddity till eftertexterna, men manuset räcker inte till.
AlbinWesley
2013-06-24
Haha, man måste ju på riktigt vara blind för att inte se det här som mer än nåt slags postmodernistisk referensfest. Det innebär ju att man ser förbi fotot som är helt jävla fenomenalt som vanligt med Tykwer, såväl som den starka genustematiken. Däremot tycker jag inte filmen var lika hänförande insikt berättande som några av de tidigare filmer jag sett, även om det görs hemskt bra även här.