3.6

3 kvinnor

Den blyga Pinky börjar jobba på en vårdinrättning och blir mycket fäst vid Millie, den arbetskamrat som lär upp henne. Millie behöver någon att dela lägenhet med och Pinky flyttar förtjust in hos henne. Efter en olycka börjar både deras relation och de själva förändras.

Originaltitel 3 Women
Alternativ titel Three Women
Regissör Robert Altman
Manus Robert Altman
Genre Mysterium, Drama, Thriller, 70-tal
Skådespelare Shelley Duvall, Sissy Spacek, Janice Rule, Robert Fortier, Ruth Nelson, John Cromwell, Sierra Pecheur

Tonti
2017-09-05
Gillar verkligen Spacek och miljöskildringen går inte av för hackor. Själva det psykologiska spelet och identitetsgrejen däremot vete fåglarna hur intressant det är. På plussidan så är den faktiskt riktigt skojig ibland.
Albion
2017-04-29
Till att börja med så är det en ganska ful film på många sätt. Musik, miljöer, stämning och personligheterna är påfrestande alltihopa. Det gör att handlingen känns tämligen ointressant även om filmen rätar upp sig mot slutet. För mig stannar detta vid en stark 2;a, dvs 2+
KimEkberg
2016-01-17
vissa saker är genialiska, andra är mindre genialiska. hade önskat en annan titel också.
haajen
2015-06-08
En film som dröm, förstår inte allt men känslan som filmen väcker är sällsynt och dröjer sig kvar. Gillar den och vrider och vänder på det jag sett. Stark 4:a.
Ful_fisk
2014-12-16
Obehagligt drama av Robert Altman om maktbalans i arbetarklassens USA. Sissy Spacek och Shelley Duvall är lysande i huvudrollerna. Svårtolkad och mystisk med oklara avsikter, men gillar man gåtfulla filmer är detta verkligen en fascinerande film. Lite som New Hollywoods svar på Persona. Känslan påminner lite grann om början på en skräckfilm (ni vet den här obehagliga känslan som avslöjar genren innan skräcken egentligen kommit in i storyn), fast med den känslan gående genom hela filmen. Underlig, mystisk och häftig. Verkligen värd att se!
precineadd
2013-04-15
Vet inte om jag stött på någon annan regissör som går en så överhuvudet om man inte är förberedd som Robert Altman gör. Detta är verkligen lömskt berättat, och ett exempel på när hans sporadiska "handlingslösa" berättande verkligen fungerar. Duvall och Spacek måste vara filmhistoriens två största mähän och är perfekta.
jeremy_jones
2013-03-11
Egentligen ganska fantastisk, men jag finner det svårt att hitta in i den. Det är inte särskilt engagerande de första 75 minuterna, men med upplösninen i huvudet tror jag att en omtitt skulle göra underverk för betyget. (4/6)
Fuzzy
2012-08-02
Altman levererar Amerikansk diskbänksrealism med väldigt obehagliga surrealistiska och mystiska undertoner, som alltid ligger och lurar under ytan. Spacek & Duvall är båda fenomenala och trovärdiga i sina roller. Fans av både Lynch och Polanski skulle nog kunna uppskatta 3 Women.
hairofthedog
2012-08-01
jävligt fin och rätt obehaglig. svag femma.
3DDaniel
2010-06-23
en del scener kan kännas lite för långa. Annars är filmen bra då man ser hur de två huvudrollsinnehavarna ( jag vet att den heter 3 kvinnor, men den största fokusen ligger bara på två kvinnor ) byter beteende. Kul även hur man ser att de flesta sidokaraktärer inte bryr sig om filmens huvudkaraktärer så mycket. De är mest ignoranta eller har själviska synpunkter på saker och ting. Det fanns klart några få undantag där med. Sist men inte minst: bra foto som alltid i en Altman-film.