2.6

30 Days of Night

En liten isolerad stad i Alaska faller i totalt mörker en månad varje år när solen går ner under horisonten. När de sista solstrålarna slocknar attackeras staden av ett gäng blodtörstiga vampyrer.

Originaltitel 30 Days of Night
Regissör David Slade
Manus Steve Niles, Stuart Beattie, Brian Nelson
Genre Thriller, 2000-tal, Skräck
Skådespelare Ben Foster, Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Megan Franich, Joel Tobeck

Solidus
2018-11-25
Inte helt dum vampyrfilm. Blodig och underbart val av landskap samt intressant premiss. Filmens fotograf förtjänar extra beröm, för vyerna över Alaska är ren skönhet för ögat. Dock så instämmer jag med martin eden om karaktärerna som känns platta och en detalj i slutet stör mig, då det inte känns 100% genomtänkt.
martineden
2018-11-19
[rek. 3] En oerhört tilltalande idé! Jag vill också kommendera fotot som är oerhört vackert och likaså scenografin och miljöerna, där isoleringskänslan är alldeles ypperlig. Jag gillar vampyrdesignen och tycker faktiskt att de är ganska läskiga. Designen här förefaller vara inspirerade av sirener, vilket är oerhört intressant och jag gillar att de fullkomligt förefaller vara utomjordiska. På den negativa sidan av kontot känns filmens centrala kärleksintrig outhärdligt platt och filmens karaktärer endimensionella och livlösa. Jag märker att jag sitter och hoppas att de alla dör! Det finns dock många element som fungerar och gör filmen sevärd i dess helhet. Helt okej! 2+/3-
Tsurugi
2018-03-11
Rätt trist film och när det blir action är det bara ett bombardemang av extremt skakig kamera, närbilder och snabba klippningar som gör det mycket svårt att uppskatta den. Därutöver ser vampyrerna mest fåniga ut och beter sig på ett sätt som jag antar man ska tycka är häftigt men blir också mest fånigt. Svag tvåa.
2017-10-22
2016-10-23
En av de bättre skräckfilmerna som gjordes under 00-talet.
JaquesLeConte
2016-06-04
Otroligt stilfull, bitvis camp, bitvis gore:ig. En välförpackad och ganska välgenomförd film. Inte särskilt läskig, men underhållande. Den skulle kunnat vara tightare dock för det finns svackor i den. Hade den varit 90 minuter så hade den haft mer tyngd bakom sig. Hartnett passade väldigt bra för rollen dessutom. Good fun!
AlbinWesley
2015-11-07
Tråkigt med vampyrer som är mer fåniga än läskiga, i vad som annars hade kunnat va rätt så bra. Gillar idén med Alaska osv.
Lars-O
2015-10-25
Jättefåniga fulingar drar ner betyget.
hsimpson
2015-05-07
Nah. Den var ju lite spännande och lite underhållande. Men inte mycket att hänga i granen dessvärre.
federico033
2015-02-15
Har samma problem med denna som jag har med zombiefilmer. Enda sättet för storyn att fungera är att alla kollektiv tappar halva sitt IQ