2.7

30 silverpenningar

Doc Fletcher blir beodrad av sin chef att åka till Monte Carlo för att fixa ett falskt bankkonto. På plats upptäcker han att hans "assistent" Prince di Siracusa har slösat bort allt på att investera i en silvergruva ägd av Shireen ovh Agha Firdausi. Doc sätter fart för att försöka åtevinna pengarna.

Originaltitel Silver Bears
Alternativ titel Spekulation i silverDe smartaste
Regissör Ivan Passer
Manus Peter Stone, Paul Erdman
Genre 70-tal, Kriminalare, Komedi
Skådespelare Michael Caine, Cybill Shepherd, Louis Jourdan, Stéphane Audran, David Warner, Tom Smothers, Martin Balsam, Jay Leno, Tony Mascia

Kurganen
2010-01-21
För mig är det här sann feel good-film. Det är så välgjort på alla plan. Det som gör filmen så underhållande är att den balanserar mycket skickligt mellan komik och spänning utan att tippa över åt något håll. Det är ingen komedi, ej heller action. Det är ett amalgam av båda. Michael Caine är alltid stabil och det är inget undantag. I en scen där han höjer rösten applåderar jag spontant och lyckligt som ett barn. Jag hade aldrig hört talas om den innan så jag antar att Bomkia har rätt, det är en bortglömd rulle. Tyvärr.
Bomkia
2008-10-07
Lågmäld men ganska roande film. Tyvärr väldigt okänd rulle. 3a.