3096 dagar

År 1998 kidnappades tioåriga Natascha Kampusch mitt på ljusa dagen i Wien. I åtta år hölls hon fången i ett trångt källarutrymme, innan hon slutligen lyckades fly. Det här är den gripande och sanna historien om hennes 3096 dagar i fångenskap.

Originaltitel 3096 Tage
Alternativ titel 3096 Days
Regissör Sherry Hormann
Manus Bernd Eichinger, Peter Reichard
Genre Biografi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Antonia Campbell-Hughes, Thure Lindhardt, Trine Dyrholm, Amelia Pidgeon

Skapad 2019-11-10 av Stygga-Vargen
Jag har fascinerats av Natascha Kampusch-fallet sen jag hörde talas om det år 2006 och utöver att ha sett denna film har jag även läst tre böcker om Kampusch - hennes två egna verk 3096 dagar (...   Läs mer »

2018-03-07
Den här filmen får en rak 1:a eftersom den har hårt kritiseras av Natascha Kampusch, flickan som var med om själva händelsen. Läs boken i stället... Folk borde ta reda på lite fakta först, eftersom denna film är en självbiografi!!
2017-10-16
Det här är bra grejer!
sfrank
2017-07-18
Bluttan blä KyLLo, men den är verkligen trogen hennes självbiografi och upplevelsen av den.
KyLLo
2017-02-28
Observera att det är ett drama och därför behöver det inte följa förlagan eller förmedla verkligheten. Filmmakarna har fria händer att förändra och förvränga. Dessutom bör man tänka på att varken medias eller offrets bild behöver spegla den sanna verkligheten. Jag är rädd för att det är få som kan se kritiskt på offrets bok utan att känna något hat/förakt mot offret. I ett sånt här drama tycker jag ändå att det är viktigt med trovärdighet, oavsett hur mycket eller lite som är sant respektive påhittat. Den hemliga ingången till källaren tycks vara identisk med polisens bilder. Något som känns mycket tveksamt är kidnapparens personlighet. Hans beteende är så pass avvikande i filmen att det inte känns trovärdigt. Polisens arbete lämnar många frågetecken. Varför har de inte spårhund eller tekniker med sig? Chansen är minimal att de ska hitta ett synligt spår som en tillhörighet till offret, särskilt om det gått en liten tid. Sedan verkar de fördomsfulla och utgå ifrån att kidnapparen måste vara en arbetslös man som bor helt ensam, saknar närstående och har ett allmänt avvikande beteende som han inte kan ge logiska förklaringar till. Många av de värsta psykopaterna lever väl snarare dubbelliv och är fullt medvetna om att inte väcka misstankar. Jag tror inte att jag har satt mig in särskilt mycket i just det här fallet. Något som gör fallet lite speciellt är att mycket tyder på att Natascha kom från svåra familjeförhållanden, vilket bara antyds som hastigast här. Ett drama ska inte ta parti för offret och det tycker jag inte att det gör. Flickans beteende känns mer trovärdigt än kidnapparens och det går att finna logiska förklaringar till det. Som helhet är det en sevärd film. Ett ganska lugnt drama med en del våldsamma inslag. Inte särskilt gripande, obehaglig, spännande eller överraskande egentligen. Däremot intressant ur psykologiskt perspektiv eftersom man ständigt får se hur offret svarar på kidnapparens olika handlingar. Den lilla flickan gör en svår roll för sin ålder. Fint foto, men berättarstilen skulle nog fungera bättre till en annan typ av film. Våldsinslagen känns amatörmässiga och svåra att ta på fullt allvar. Det blir tv-såpa eller tillgjord rekonstruktion över scenerna. Känslorna når inte ut. Sedan blir det väl ganska mycket upprepningar och för lite som sticker ut för att filmen ska nå några höjder. Men om man tycker att den här filmen känns långtråkig, innehållslös och bristfällig bör man jämföra den med Flickan i källaren. Problemet är nog snarare att folk jämför för mycket med boken eller har en förutfattad mening om hur den här filmen ska vara. Jag kan även tipsa om Cleveland Abduction, som handlar om ett annat uppmärksammat kidnappningsfall.

2015-06-12
Tämligen intetsägande film i den meningen att några artiklar i kvällspressen är lika informativa som en film på 105 minuter. Filmen känns aningen bristfälligt gjord och med låg budget. Därtill kunde och borde filmen haft ett större djup. 3/10
Tatty
2014-01-13
Filmen är inte så bra men inte dålig heller. Lite långtråkig men ändå rätt så intressant.
Vertov
2013-11-30
Dålig dramatisering av Kampusch mycket välskrivna självbiografi. Boken förtjänade en bättre filmatisering. Vore det inte för storyn, så hade detta varit en solklar 1:a
Lesten
2013-11-14
Skaplig. Lite klyschigt att säga det, men boken är bättre (starkare, mer gripande, definitivt mer trogen vad som faktiskt hände). Fattas lite för mycket i filmen för att den ska få ett högre betyg av mig, men den är helt klart sevärd.
partydoll
2013-10-07
Mycket bra!
Björkman
2013-09-10
Filmen om Natascha Kampuschs kidnappning och åtta års fångenskap är som starkast när skildringen av den första tiden görs då Natascha är som yngst och spelas av långfilmsdebuterande Amelia Pidgeon. Fortsättningen med de senare åren, där våld och sexuella delar tar mer plats, är nästan lika stark och också mycket välspelad (rollen då spelad av närmast anorektiska Antonia Campbell-Hughes). Nämnas måste också Thure Lindhardt som mycket väl spelar den störde förövaren. Alla otäcka typer av skildringar till trots tar filmens senare år bara tag i en bitvis. Vad detta beror på har jag svårt att sätta fingret på. Totalt sett dock en obehaglig film om hur lätt folk kan försvinna och vad som kan hända med dem.