3.6

Den lika provokativa som populära ryske författaren och konstnären Vladimir Sorokin har skrivit en film som är bokstavligen kluven. Några drinkare vid en nattöppen bardisk i ett ödsligt storstadslandskap där alla utger sig för att vara något annat än de verkligen är. En övergiven by någonstans på den ryska landsbygden, där märkliga kloningsexperiment tycks utspela sig. Olika världar sida vid sida, som tillsammans blir en av senare tids allra djärvaste porträtt av det schizofrena i Putins samtida Ryssland.

Originaltitel 4
Alternativ titel Chetyre
Regissör Ilja Khrzjanovskij
Manus Vladimir Sorokin
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Jurij Laguta, Sergej Sjnurov, Irina Vovtjenko, Mariia Vovtjenko, Svetlana Vovtjenko

papabobadiof
2016-02-04
Gillar hur man konsekvent använder sig av ljudeffekter genom hela filmen, liksom på ett stämningsförhöjande sätt i kombination med det närgångna kameraarbetet. Helt klart en intressant filmupplevelse!
#54
2015-02-14
Absurd, på ett underhållande sätt.
Sznax
2014-03-02
En något märklig men intressant inledning med tre intressanta karaktärer (speciellt Marina) som vandrar runt i det moderna Ryssland. Sen spårar filmen ur fullständigt. Gamla tanter frossar i allt möjligt, hundar åter dockor av bröd och kameran skakar runt och scener tar aldrig slut. Jisses. Betyg 2.8
Thinduke
2013-03-01
Ryska gummor har sällan varit mer bedårande!
Nejj
2009-10-18
Hur får man tag i den här filmen?

2008-09-26
Första halvan av filmen var intressant och speciell, filmen var iofs speciell och originell rakt igenom men på något sätt rann den lovande inledningen ut i sanden allteftersom handlingen fortskred.
Galaxina
2008-03-03
Otroligt snygg, deprimerande, märklig och jävligt lerig historia. Ordet grisfest får minst sagt en helt ny innebörd.
SantaClaus
2007-02-23
Den gav mig inget. Det smadaliga skadespeleriet, den överdrivet utstuderade handlingen och den ganska daligt skrivna dialogen stämde inte riktigt överens med dess högstämda stil. Jag upplevde det som ett pekoral.
sargad
2006-12-11
Helt underbar! Lätt en av de märkligare filmerna jag har sett. Älskar tanterna.
raneklint
2006-02-11
Såg den på filmfestivalen i Göteborg 2005. Rekommenderar den starkt för dess originalitet trots att det i mina ögon bara är en trea.