3.2

4 maskerade män

Joe Rolfe blir oskyldigt anklagad för ett bankrån han inte har begått. Rånet har blivit noggrant planerat av en f.d. polis som sett till att deras flyktbil misstas för den truck som Joe har som jobb att köra. Joe släpps när polisen inte lyckas få en bekännelse, men han blir av med sitt jobb och utpekas som rånare på framsidan av tidningarna. Då bestämmer han sig för att söka upp de som utförde rånet och utkräva hämnd.

Originaltitel Kansas City Confidential
Alternativ titel The Secret Four
Regissör Phil Karlson
Manus George Bruce, Harry Essex
Genre 50-tal, Kriminalare, Film-Noir, Drama
Skådespelare John Payne, Coleen Gray, Preston Foster, Neville Brand, Lee Van Cleef, Jack Elam, Dona Drake, Mario Siletti, Howard Negley, Carleton Young, Don Orlando, Ted Ryan (I)

hsimpson
2021-03-15
Underhållande! Och storyn är spännande och läckert uppbyggd.
StureStenhög
2020-12-06
Ett kul upplägg, men jag har tyvärr lite svårt för att köpa detaljerna kring det. Varför skulle bankrånarna överhuvudtaget gå med på de här premisserna? Det känns i princip som att anmäla sig frivilligt till att bli blåst på bytet. Är man bättre än mig på att bortse från sådant, så gillar man nog det här ännu mer än vad jag gjorde. För det blir ju en underhållande katt-och-råtta-lek av det här när bollen väl är i rullning. Ett gäng tuffingar går runt och försöker få rätsida på vem som är vem och vem man kan lita på, och ibland pucklar de på varandra lite för säkerhets skull. Det är dessutom härligt att få se Lee Van Cleef i en av hans tidigaste roller, och han stjäl ju showen redan här. Värre är det med huvudpersonen, jag hade aldrig sett John Payne tidigare, men han framstår som ganska okarismatisk, och då blir det ett problem att vi förväntas hålla på honom. Men det finns tillräckligt mycket roliga idéer här för att det ska vara kul medan det varar
Nalleman
2019-07-06
En mycket bra film som kan rekommenderas varmt!
haajen
2018-06-13
Underhållande med en bra story, habilt utförd på alla plan.
Albion
2018-05-31
En positiv överraskning där vare sig rollista eller regissör på förhand får en att lyfta på ögonbrynen. Bra story, tät intrig, utmärkt tempo och helheten känns finemang helt enkelt. Betyget blir en 4;a
Tonti
2017-12-19
Hård på ett bra sätt men också lite mjuk ibland i karaktärernas nyanser och svaga punkter. Snygg manuskonstruktion som får liv av ett bra karaktärsgalleri. Den här Phil Karlson tycks vara värd att hålla ögonen på.
dudson
2016-12-18
Stenhård gangster Noir. Med ascoola karaktärer. Så intensiv och svettig stämning filmen igenom. Bra story oxå. Slutet är förjävla schysst gjort"
2014-12-27
Historien är riktigt stark med snyggt upplägg och med en spänning som följer filmen från början till slut. Filmen innehåller dessutom så hårda och coola karaktärer att man verkligen hoppas att man inte kommer stöta på någon av deras typ under livets gång. Skådespelarna glädjer verkligen i sina roller och riktigt roligt är det att se en ung Lee Van Cleef i en av rollerna. Uppskattar man Film Noir så är detta utan tvekan en av filmerna man ska kolla in om inte redan har gjort det vill säga. 4-
goeran
2013-07-31
Phil Karlsons Kansas City Confidential från 1952 verkar vara en rätt snabbt ihopkommen film (man har lite B-filmsvibbar) men slutresultatet har ändå blivit rätt hygglig film noir.
TobiasRydén
2012-07-26
En svag fyra. Den har en och annan logisk lucka och allt i storyn är inte solklart, men den är spännande rakt igenom.