48 timmar

Soldaten Joe Allen träffar Alice under en tvådagars ledighet i New York. De blir förälskade och bestämer sig för att gifta sig innan Joe måste tillbaka i tjänst.

Originaltitel The Clock
Alternativ titel Under the Clock
Regissör Vincente Minnelli, Fred Zinnemann
Manus Paul Gallico, Pauline Gallico, Robert Nathan, Joseph Schrank
Genre 40-tal, Äventyr, Drama, Romantik
Skådespelare Judy Garland, Robert Walker, James Gleason, Keenan Wynn, Marshall Thompson, Lucile Gleason, Ruth Brady

Merwinna
2018-11-26
Det här lät som en film som jag skulle gilla, men jag gjorde inte det. Det var flera saker som var fel, som att filmen inte verkade kunna bestämma sig för om den skulle rekommendera den tidens unga att gifta sig så här fort, utan att egentligen känna den andra, och utan att informera sina ursprungsfamiljer först... eller om den skulle varna för det? Sedan var det mycket utfyllnad, och scener som förmodligen skulle vara komiska men inte var det. Men det värsta var att det inte var någon riktig kemi mellan huvudpersonerna, och att Judy Garland såg så tonårstrulig ut. Det hade varit roligare med en vackrare och "ljuvare" skådespelerska i den kvinnliga huvudrollen.
Virrpanna
2011-10-14
Mysigt romantiskt.
kennert
2008-08-24
En trevlig bekantskap.
TobiasRydén
2008-08-17
Svag trea, banal film som vinner på en del skojiga scener.
HerrArne
2008-02-14
Inte så mycket äventyr men härligt romantisk!
Mikka
2005-11-03
Det här var en mycket trevlig film, som vacklar mellan en trea och en fyra. För en gångs skull känns Judy Garland bra i huvudrollen. Väldigt sevärd!