3.1

Om ett försöksprojekt där man genom terapi skall få ungdomar på glid att bättra sig. Tyvärr känner sig ungdomarna svikna av projektledningen. Detta gör att de inte blir helt samarbetsvilliga. Denna film har räknats som en av de mest chockerande filmerna för sin tid. Exempelvis fick vissa delar nära slutet klippas bort för att den överhuvudtaget skulle få visas.

Originaltitel 491
Regissör Vilgot Sjöman
Manus Lars Görling, Vilgot Sjöman
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Lena Nyman, Lars Lind, Leif Nymark, Stig Törnblom, Lars Hansson, Sven Algotsson, Torleif Cederstrand, Bo Andersson, Frank Sundström, Erik Hell

Ful_fisk
2020-07-15
Jävlar vilken brutal film! Naken, rå och skoningslös. Gillar hur direkt den är, och fängslas av den hårda samhällsrealismen. Något saknas för att ge den den sista punchen, men det får bli en fyra ändå.
RustyFilm
2018-12-09
Filmens skapare är Vilgot Sjöman (regi) och Lars Görling (manus), LG skrev även den verklighetsbaserade romanen som filmen bygger på. Det handlar om otukt, homosexualitet och ungdomskriminalitet och det av mängd och styrka så att censurmyndigheten förbjöd filmen. Efter ett par censurrundor fick filmen gå upp på biograferna (den stora pressbevakningen av censurrundorna gav filmen stor reklam boost). Detta rabalder utspelades 1964, idag finns ju en annan syn på filmcensur dessutom så har vi ju blivit mer härdade av det i samhället förekommande övervåld av all sort. Realistiskt utfört och kul att se Stockholms-bilder från då (men när man betraktar det så här 55 år senare skulle man vilja ha mer av detta och mindre av bilder från ”saklighetens lokal”. Men förstås var det en annan focus då -64)
dudson
2017-05-09
Ja jädrans vilken film. Och vilka satans ligister. Skådespelet är på topp så även samhällskritiken. Kan tycka att det är nått som saknas kvalité mässigt. Ingen saknar skuld verkar vara filmens budskap.Och det stämmer ju såklart. Väldigt tung film för att vara 53 år gammal.3+
emilstjernholm
2016-07-09
En film som man kan förstå var kontroversiell för sin tid och på så sätt är den ett intressant tidsdokument. Dessutom finns det en hel del snyggt komponerade scener. Samtidigt är ungdomarna knappast trovärdiga i sina roller, särskilt Krister sticker ut med sin förnumstiga och gymnasiala framtoning. Kritiken av sociala experiment och så vidare är dessutom väldigt ytlig. För en mer seriös och djuplodande kritik, se Misshandlingen från 1969.
Sznax
2014-11-14
Det är väldigt mycket 60-tal över den här filmen, lite för mycket. De kontroversiella delarna är väldigt tama och jag vet egentligen inte exakt hur jag skall förhålla mig till filmen. Betyg 4.9
papabobadiof
2014-11-03
Har tyvärr inte åldrats med stil. Förstår att den sågs som mycket kontroversiell och "farlig" när den kom, men med dagens mått mätt framstår skådespeleriet närmast överdrivet och storyn med den välvilligt naive socialarbetaren som skitnödigt pekoralt. För att inte tala om "ekentugget"...
timbo93
2014-10-08
La jetée-berättandet är det bästa.
timbo93
2014-10-07
Stundtals väldigt stark!
ses11
2014-09-10
Spännande film som ej moraliserar, men dessvärre inte har en enda kvinnlig karaktär bortom stereotypen "sexleksak".
Raimo_1985
2014-02-07