3.1

49:de breddgraden

Filmen utspelar sig under andra världskriget och handlar om besättningen på en tysk u-båt. Efter att deras fartyg strandat vid den kanadensiska kusten utsätter de den kringliggande landsbygden för brutala plundringståg.

Originaltitel 49th Parallel
Alternativ titel Forty-Ninth Parallel, The 49th Parallel, Flykten, The Invaders
Regissör Michael Powell
Manus Emeric Pressburger, Rodney Ackland
Genre 40-tal, Drama, Krig
Skådespelare Anton Walbrook, Eric Portman, Leslie Howard, Raymond Massey, Laurence Olivier, Glynis Johns, Niall MacGinnis, Finlay Currie, Frederick Piper, John Chandos, Raymond Lovell

2015-01-07
En alldeles strålande film från Powell(regi) och Pressburger(manus) som inte är utan sin dos av propaganda men samtidigt så väldigt bra att detta inte förtar något från filmupplevelsen. Riktigt intressant historia med fina skådespelarinsatser och ett foto och regiarbete som glädjer i massor. På det sätt man i denna film lyckas kombinera humor med en del riktigt otrevliga scener är intressant. 4+
Rune2000
2009-12-09
Sex tyska soldater blir strandsatta i Kanada och nu måste de ta sig hem! Det låter ju som en alldeles utmärkt historia till en film och visst funkar det om man bortser från propagandan. Laurence Olivier spelar över men jag måste medge att jag fann hans skådespel riktigt underhållande den lilla tiden den varade!
goeran
2009-02-21
Ja, det stämmer att det i högsta grad är en propagandafilm (det är en av två P & P-filmer som finansierades av brittiska informationsdepartementet; den andra filmen är The Volunteer) som skildrar de tyska soldaterna väldigt endimensionellt. Men filmen är skickligt gjord med en dramatisk handling och fint naturfoto. Egentligen spelar Laurence Olivier över något otroligt men han är väldigt rolig att se som fransk-kanadensisk trapper (och nästan helt omöjlig att känna igen). Däremot är jag lite mera skeptisk till Leslie Howards rollfigur. Eric Portman är bra som fanatisk nazist (om än inte så realistisk).
Afflicter
2007-09-08
Detta är alltså ingen egentlig u-båtsfilm. Handlingen känns annars väldigt intressant. Speciellt med tanke på att man ser den ur tyskarnas synvinkel. Det är en propagandafilm, men bortsett från några tydliga propagandatal står 49th Parallel väldigt stadigt på egna ben. Att den är gjord så tidigt in i kriget som 1941 förstärker bara intrycket.
Hangaround
2007-03-17
Oerhört intressant under-krigetfilm. Symbolisk som vanligt för P&P-filmer. Brister i tempo, dock.
JPK
2005-11-11