3.5

5 Centimeters Per Second

Berättad genom tre sammanhängande delar följer vi Takaki och Akari. I den första delen är de i tolvårsåldern när de skiljs åt genom Akaris föräldrars beslut att flytta till Tochigi. De skriver brev till varandra för att försöka behålla kontakten och sin relation. Efter ett år av separation ska de träffas igen, men Takaki fastnar i en snöstorm på vägen till Akari.

Originaltitel Byousoku 5 senchimeetoru
Alternativ titel 5 Centimeters Per Second: A Chain of Short Stories About Their Distance, 5cm Per Second
Regissör Makoto Shinkai
Manus Makoto Shinkai
Genre Drama, Romantik, Animerad, Anime, 2000-tal
Skådespelare Kenji Mizuhashi (röst), Yoshimi Kondou (röst), Satomi Hanamura (röst), Ayaka Onoue (röst)

2017-10-21
Så otroligt vacker, både emotionellt och hur den är tecknad. Verkligen jättejättefin. Femman är inte jättelångt borta men den lyckas nog inte riktigt gräva sig in där ändå. Den är så banalt enkel men rak och ärlig och äkta. Jag känner så mycket och det är så fint berättat.
Regnet
2014-10-05
En 4 bara för att den var så jävla snyggt gjord. Och för mig som bott i Tokyo var miljöerna väldigt igenkänningsbara. Storyn var sådär. Lite tråkigt slut
ASSFACE
2014-04-27
Börjar starkt och väldigt stämningsfullt. Vackert berättat. Dock tappar den mycket i sista delen, och slutet var ju ganska blä.
Netza
2014-01-31
Väldigt fint gjord och fint berättad. Lite småförvirrande, och sen slutet? Suck. :(
YouAreNrIchi
2013-08-13
(rek. 4) Jag förstod inte vad de ville ha sagt med den här filmen. Vissa scener var berörande men överlag verkar det vara sentimental smörja för sakens skull bara.
Biolm
2013-04-07
måste seee!!

2013-01-20
mycket bra! stabil till stark 3a i betyg!
joakimfischer
2013-01-12
Riktigt snygg film med underbar känsla rakt igenom. Fick kämpa för att hänga med vid nått tillfälle vid episode-bytena men klart värt ansträngningen. Första episoden var bäst och tyckte nog sista kunde jobbats lite mer på.
Hangaround
2013-01-11
Fullständigt hjärtskärande i all sitt sentimentala nostalgiska skimmer. Det hade inte fungerar om den inte känts så ärlig.
rexade
2012-12-15
En väldigt visuell film som inte kan ses under 1080p. Tråkig och seg i vissa aspekt men givande och lugn. En go-natt film med romantik och känsla.