2.4

5 Days of War

En amerikansk journalist hamnar i korselden när kriget bryter ut mellan Ryssland och Georgien 2008, och upptäcker ett politiskt rävspel som är långt värre än kulorna som viner kring deras huvuden.

Originaltitel 5 Days of War
Alternativ titel Five Days of War, 5 Days of August, City on Fire
Regissör Renny Harlin
Manus Mikko Alanne
Genre Action, Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Rupert Friend, Val Kilmer, Andy Garcia, Dean Cain, Emmanuelle Chriqui, Heather Graham, Mikko Nousiainen, Richard Coyle, Antje Traue, Johnathon Schaech, Rade Serbedzija, Kenneth Cranham, Anna Walton

2016-03-17
Riktigt platt och dålig och bitvis usel. Men har också sina sidor när den visar på krigets förskräckligheter och omvärldens ointresse.
dlundh
2014-09-06
När propagandan blir så genomskinlig som här blir filmen heller ingen succé. Jag hade ändå kul, ryssar är tacksamma som skurkar. Visst gjordes det en ansats till att Saakashvili tuggade på sin slips i början på filmen?
Supernaut
2013-09-06
Det räcker med att vet väldigt lite om konflikten i Sydossetien för att märka att i princip varenda liten sak i den här filmen är totalt skitsnack. En propagandafilm beställd av Georgien.
Hanness
2013-05-12
Usel, när "presidenten" dök upp föll jag i skratt sämre skådespeleri får man leta efter. Som vanligt så framställs Ryssland som boven.
NoWireHangers
2013-03-07
Politiskt väldigt ensidigt pro-georgisk, antirysk. Men själva huvudhandlingen är en effektiv skildring av krigets fasor.
trailer
2013-02-17
Fokus ligger på fel saker... är en korrekt beskrivning. Spännande, maffig action, men tja. Den faller på eget grepp. Är det en actionfilm eller en dokumentär. Dokumentärt berättad, men med actionfilmskamera... Och så det viktigaste i hela filmen som bara allt hänger på -eller så inte :(
Totenkopf
2012-11-11
Var inte så tokig, realistiska krigsscener och spännande, inte så mycket djup dock.
Djason
2012-10-03
Visst finns det några snygga krigsscener men att detta är en b film råder det ingen tvekan om. Speciellt som både Val Kilmer och Dean Cain är med i samma film. Renny Harlin har gjort bättre filmer.
2012-07-31
Harlin kan sin action vilket märks tydligt på de snygga actionscenerna. Men som många redan skrivit havererar de dramatiska delarna och Andy Garcia som Georgiens president känns lagom random.

2012-04-17
Jag gillar flera av Renny Harlins tidigare filmer. Men han är helt fel regissör för en sådan här film. Filmen handlar om krigets hemskheter men Harlin lyckas inte göra den seriös. Fokus ligger på fel saker och man kan därmed inte bli berörd av historien som berättas helt utan fingerfärdighet. 3 av 10.