2.8

Under de sista åren på sjuttiotalet etablerar klubben 54 sig som New Yorks hetaste inneställe. Här kan vanligt folk dansa sida vid sida med storheter som Andy Warhol, prinsessan Grace och Olivia Newton John. Det enda kravet för att bli insläppt är att man ser bra ut och har rätt attityd. Shane, en ung man från New Jersey, drömmer om berömmelse och rikedom. Han söker jobb på klubben och blir anställd p.g.a. sitt utseende. En ny värld öppnas upp för den oerfarne mannen och han presenteras för droger, pengar och sexuell hämningslöshet. Klubben fungerar som discokulturens absoluta hjärta och här är varje kväll en fest. Shane stiger snabbt i graderna och lockas allt mer av det vilda leverne som 54 och dess ägare Steve Rubell förespråkar. Tempot är högt men frågan är hur länge det ska hålla innan allt rasar samman.

Originaltitel 54
Alternativ titel Fifty Four, Studio 54
Regissör Mark Christopher
Manus Mark Christopher
Genre 90-tal, Drama
Skådespelare Ryan Phillippe, Salma Hayek, Neve Campbell, Mike Myers, Breckin Meyer, Sela Ward, Sherry Stringfield, Ellen Albertini Dow, Cameron Mathison, Noam Jenkins, Heather Matarazzo, Skipp Sudduth, Mark Ruffalo, Erika Alexander, Domenick Lombardozzi, Lauren Hutton

G-man
2018-01-13
Svag 3:a, man får ändå en känsla av hur det kan ha varit på Studio 54. Karaktärerna hade gärna fått vara lite mer utmejslade. Snyggare foto, mer extravagans och mer svärta hade inte heller skadat.
2017-10-22
2016-12-28
Mike Myers är ganska rolig i en scen men som helhet är filmen bara seg och tråkig.
Tatty
2016-04-08
Ganska bra film med Ryan Phillippe, Salma Hayed och Neve Campbell som gör rollerna bra. Ryan är het i filmen.
Bomkia
2015-11-29
Atmosfären är vad som fungerar väl i filmen; själva manuset känns ryckigt och svävande. 3a.
2014-11-07
När jag i efterhand tänker efter, handlade inte filmen om något särskilt. Ändå var den helt klart sevärd, med coola miljöer, bra musik, och sköna skådespelarinsatser. Ryan Philippe och Mike Myers är bra i sina roller, och även de andra känns trovärdiga.
Robkiller
2014-05-01
Party på 70-talet... ingen avancerad handling precis, men skådespelarna gör att det här fungerar. Segar dock ner lite andra halvan...
Scrapop
2013-06-10
Minns denna film som mycket bättre. Såg den sist runt år 2000. Var då 15 år och tyckte väl det mesta var bra. Idag tycker jag filmen är värd en 3:a men den skulle behöva vara minst 30 minuter längre för att skapa en fyllnad som blir något minnesvärt.

2013-05-18
Uppgången och fallet för Studio 54, New Yorks hetaste sjuttiotalsklubb, sedd genom ögonen på en barman
Rune2000
2012-12-25
Inte alls lika skojig 80-tals inspirerad film som jag hade tänkt mig. Ryan Phillippe och Salma Hayek är rätt töntiga i sina roller och handlingen känns inte alls lika intressant som premissen fick mig att hoppas på.