69:an, sergeanten och jag

Waldemar Johansson och Rudolf Karlsson -- sinsemellan "Valle" och "Rulle" -- arbetar på en frisersalong, där de uppvaktar den söta manikyristen Greta Borg. Dessvärre tycks Greta föredra chefen frisör Blomkvist. Valles moster, krigaränkan Agata, infinner sig för behandling, och Valle anförtror henne sina kärleksbekymmer. Agata råder honom att "för en gångs skull visa att han är en karl". En av salongens tillfälliga kunder, sergeanten Hedlund, råkar i klorna på Valle och Rulle och frisläpps åtskilligt omplåstrad. Armén kallar till beredskapstjänstgöring. Valle och Rulle hör till de drabbade. I motsats till nämnda par ställer Agata, överlotta i det militära, med stolthet och glädje sin person till fosterlandets förfogande. Alla tre förläggs till Björkhage gård, där det närmaste befälet utövas av den beryktade "Lilla Bullret". Det visar sig vara ingen mindre än sergeant Hedlund, vilken snabbt igenkänner sina plågoandar från frisérsalongen. Under sina nya benämningar 69:an och 55:an fortsätter de bägge kompanjonerna att göra livet surt för Hedlund med allehanda upptåg, bl a hamnar han ofrivilligt i gårdens vattenbassäng.

Originaltitel 69:an, sergeanten och jag
Regissör Rolf Husberg
Manus Paul Baudisch
Genre 50-tal
Skådespelare Åke Söderblom, Carl-Gustaf Lindstedt, Arne Källerud, Gus Dahlström, Holger Höglund, Gunvor Pontén, Anna-Lisa Baude, Torsten Lilliecrona, Viveca Serlachius, Jarl Kulle, Git Gay, Ann-Marie Wiman, Gösta Bernhard, Wiktor Andersson

FabianBom
2016-08-19
småkomisk film, där herrarna höglund, dahlström har huvudrollen, som dra ner filmens betyg, filmens höjdpunkter e söderblom, kulle, lindstedt.