3.4

7 dagar i maj

Generalen James Scott tycker att president Lyman är för ödmjuk mot Amerikas fiender. Scott planerar ett militärt övertagande av USA. Det kommer fram till presidenten - men det gäller att få fram bevis mot Scott och den enda som kan ge det är Scotts bäste vän överste Casey.

Originaltitel Seven Days in May
Regissör John Frankenheimer
Manus Rod Serling
Genre Drama, Romantik, Thriller, 60-tal
Skådespelare Burt Lancaster, Kirk Douglas, Fredric March, Ava Gardner, Edmond O'Brien, Martin Balsam, Andrew Duggan, Hugh Marlowe, Whit Bissell, Helen Kleeb, George Macready, Richard Anderson, Bart Burns

Ful_fisk
2019-07-16
Lika tät och elegant som omkringliggande Frankenheimer-filmer, även om den där riktiga spänningen inte riktigt tog fart. Ändock en mycket snygg och sevärd film, inte minst med tanke på sin samtida kontext!
Astrojacob
2018-02-14
VILKEN CASTING! Politisk thriller när den är som bäst med manus av Rod Serling, herreduminje. Stark Fyra. Underligt få Oscarsnomineringar.
Gigi1943
2013-05-29
Om det inte varit för Kirk och Burt så skulle jag aldrig orkat se hela denna film, prat prat prat, nä den var urtråkig!

2013-04-08
Inte speciellt engagerande, men visst funkar den.
LaszloKovacs
2013-02-21
Fredsfördraget luktade lite Cornelis Vreeswijk men i övrigt var ju filmen otroligt bra. Det svartvita fotot var genialt, personregin superb och Ava Gardner anno 1964 - vilken milf!
sirkurt
2013-02-19
En bra och välgjord film med mycket bra skådespeleri, jag hade däremot svårt att riktigt engagera mig i handling och karaktärer därför en stark 3:a.
amam
2010-12-30
Den funkade väldigt bra bitvis men tyvärr så slirar de ur spåret mot slutet och betyget sänks litegrann. Men spännande och välspelad.
ilBrutto
2010-05-28
POlitisk thriller när den är som bäst, Douglas är mycket bra. Lancaster som vanligt stel som en fura, men här passar det strålande
Albion
2007-05-14
Vid en närmare koll så justerar jag Frankenheimers toppår till 1962-1968.
Albion
2007-05-14
En på alla sätt förträfflig film. Strålande skådespel av min favorit Burt Lancaster men även av övriga inblandade hjälper till att skapa den mycket laddade stämning som genomsyrar hela filmen. Känslan av att det kalla kriget verkligen var allvar för den amerikanska medborgaren på den tiden är så självklar och äkta. Frankenheimer står är här mitt i höjdpunkten av sin karriär då han gjorde fyra riktigt bra filmer under dessa åren, ca 1963-1966. Betyget för mig är en klar femma.