7 tappra män

Året är 1863 och jordbrukaren Charles Anderson i Shenandoah, Virginia, vägrar ta ställning i det pågående inbördeskriget.

Originaltitel Shenandoah
Regissör Andrew V McLaglen
Manus James Lee Barrett
Genre 60-tal, Drama, Krig, Western
Skådespelare James Stewart, Katharine Ross, Patrick Wayne, Rosemary Forsyth, Doug McClure, Glenn Corbett, Phillip Alford, George Kennedy

Sheepy
2023-06-18
Shenandoah är en ganska medelmåttig western/anti-krigsfilm som förhöjs av en oväntat stark prestation av James Stewart. Han spelar en stark men sårbar familjefar som försöker hålla familjen samlad efter fruns bortgång i barnsäng. Hans sorg och beskyddande roll lyser igenom i hela filmen. Det är även kul att se Patrick Wayne (John Waynes son i en biroll). Filmens svenska titel är dock lite av ett mysterium… speciellt med tanke på att filmen går mot tidens mönster och även porträtterar starka kvinnliga karaktärer.
DOKAN
2022-07-16
John Ford-pastisch javisst men görs det så här bra är det la okej. Ford själv var säkert nöjd om han såg filmen. Evigt cigarrpuffande Jimmy Stewart verkar stortrivas i huvudrollen som familjepatriarken och gamla pålitliga vilda västern-proffs som George Kennedy (nordstats-överste) och Strother Martin (lokförare) är kul att hitta i småroller.
foppa99
2014-12-22
följer inte gängse mall riktigt: e som en hybrid mellan western- o inbördeskrigs-film.
Mexikanen
2010-11-19
En härlig film om det Amerikanska inbördeskriget. Den skildrar kriget ur en annorlunda synvinkel med en blandning av gott och ont, allvar och skratt. Lämnar mig berörd och fundersam.
bubblo
2010-01-02
James Stewart i den typ av roll jag gillar honom som bäst - han får här verkligen utlopp för sin pateterade godhjärtade tjurigheter och den där glimten-i-ögat-kärvhetren som är så typisk för honom. Berättelsen är spännande och engagerar och lyckas undvika de fallgropar jag var rädd för - det händer en del hemskheter, och blir inte fullt så illrättalagt som jag befarade.
2009-09-18
Jag börjar undra om James Stewart överhuvudtaget har gjort nån dålig film. Här är han som vanligt väldigt bra i en välgjord och intressant western. Temat kring hur kriget påverkar den vanliga människan fungerar väldigt bra. Detsamma kan sägas om Stewarts småtjuriga familjefader som gör allt för att hålla sin familj utanför kriget. En del scener blir dock lite väl sentimentala, men Stewarts insats och det faktum att jag gillar genren väger ändå över. Så efter viss tvekan blir det en svag fyra
neo_lord
2009-06-09
Av de James Stewart Westerns jag har sett den senaste tiden så är det här den svagaste av dem. Lågt tempo och långa stunder ganska ointressant och rätt tama insatser av skådespelarna, enda undantaget är Stewart själv som är helt ok.
Czechflash
2009-06-03
Ingen höjdare tyvärr, men gillar man James Stewart är det värt att se.
Bomkia
2005-07-19
James Stewart är som alltid lysande, men de andra skådespelarna är relativt tama. Historien funkar på det stora hela.