3.4

7 vågade livet

Revolvermän anlitas för att skydda en mexikansk by från gangsters. En westernversion av Kurosawas "De sju samurajerna".

Originaltitel The Magnificent Seven
Alternativ titel Sju djärva män
Regissör John Sturges
Manus Walter Newman
Genre Äventyr, Western, Drama, Action, 60-tal
Skådespelare Yul Brynner, Steve McQueen, Horst Buchholz, Charles Bronson, Robert Vaughn, Brad Dexter, James Coburn, Eli Wallach, Jorge Martínez de Hoyos, Rico Alaniz, Pepe Hern, John A Alonzo, Natividad Vacío, Vladimir Sokoloff, Rosenda Monteros, Mario Navarro

Skapad 2019-11-09 av
När en by är hotad av banditer som kommer och stjäl deras mat bestämmer de sig för att försvara byn. Till hjälp anlitar bönderna 7 revolvermän som ska lära dem att försvara sig samt hjälp...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av Jonnythefox
Westernfilmer i sig är rätt lika. Har man sett en, har man sett alla kan man säga. Nu när jag gett mig på, 7 vågade livet, har jag i skrivandets läge inte sett De sju samurajerna. Jag skäms l...   Läs mer »

2017-10-24
Tonti
2017-08-23
Klart sevärd remake med trevligt persongalleri. Buchholz tar i från tårna och det blir kanske lite väl mycket. Men Sturges var nog rätt regissör för det här ändå, även om han borde kunnat åstadkomma nåt lite skarpare.
dudson
2017-07-30
Jäkla seg western. Alldeles för helylle. Skoj se alla stora dåtidens stjärnor samlade ändå.
vonadel
2017-05-23
En klassiker som håller ganska bra än idag. Tidens tand har ändå påverkat en del varför den inte riktigt når upp till en sjua. Men ligger ganska nära. Spännande och intresset hålls uppe. 6/10
thebully
2017-02-05
Så många vackra och hårda män i en och samma film. Legender!
92axha10
2017-01-13
En klassiker i genren och av bra anledning. Det är intressant att se revolvermännen interagera med byborna i väntan på det oundvikliga.
ulpe01
2017-01-05
Stundvis briljant, men emellanåt märks det att man borde sett den här filmen för länge sen. Tillräckligt mycket bra skådespeleri och härliga westernmiljöer för att få en fyra i betyg även om den är rätt så svag.
RustyFilm
2016-12-08
Western-klassiker från 1960 med ett gäng stora skådespelare. Filmen kom sent i den stora western eran på 50-talet. Den har en mer "utvecklad" historia än vad som är vanligt för westerns vid den tiden. Filmen är bra restaurerad.
mammene
2016-09-11
En gedigen western med högklassiga skådespelare, det är allvar men ibland känns det väldigt nära till förlöjligande. Var och en med olika personligheter som har samma mål men kanske av olika anledningar, moralen att har man ingått ett avtal ska det följas är stärkande att se, det här är män som står för sitt ord, inga pudlar här inte! Sedan är ju westernmiljön alltid speciell.
jopjop
2016-06-28
Oväntat bra! Behagligt tempo. Fantastiskt persongalleri. Relativt mångfasetterad. Har inte så värst mycket gemensamt med förlagan vilket dock nästan är en fördel.