2.9

8 ½ kvinnor

Tokyo, nutid. Affärsmannen Philip Emmenthal förvärvar åtta och ett halvt spelhus som återfinns på varje japans huvudgata. Hans son Storey går med på att driva dem. Under en jordbävning får Storey veta att hans mor dött. Han återvänder till familjens gods i Genève för att trösta fadern och börjar intressera honom för kvinnorna i Fellinis 8 1/2. Far och son börjar snart fantisera om ett slags harem och börjar strax samla ihop ett antal kvinnor med olika ursprung.

Originaltitel 8 ½ Women
Regissör Peter Greenaway
Manus Peter Greenaway
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare John Standing, Matthew Delamere, Vivian Wu, Annie Shizuka Inoh, Amanda Plummer, Toni Collette, Barbara Sarafian, Polly Walker

JimCarrey
2013-04-06
Underskattad. En väldigt avtraumatiserande film om man bara vågar inse hur sann den är. Greenaway problematiserar här sexualiteten och lyckas mycket bättre med detta än varianten i Pillowbook där tyngdpunkten istället är en romantisering. Kul att en film som nystar i föreställningar om kön blir kallad för sexistisk och liknande. Skulle själv inte säga att den är varken eller. Hänvisningen till otto e mezzo och påföljande diskussion om filmmakare som försöker få ut sina sexuella begär förstår jag som ett direkt angrepp på Fellinis kukstroppiga kalkon som mest verkar handla om hur utmärkt han är. 8½ women däremot är fantastiskt rolig. Dialogen i kombination med det briljanta sättet replikerna levereras på är fantastiskt. Samtidigt kanske det här är lite mer "mainstreamavantgardfilm" (hehe) än andra Greenawayrullar rent filmtekniskt. T.ex. är det här faktiskt inte någon av hans snyggare filmer (även om den är snygg). Och om det inte vore för utskrivet manus, några filmer i filmen, och Greenaways skarpa brittiska humor kunde det här lika gärna vara en Resnais-film. Sammanlagt spelar det mindre roll för mig eftersom filmen behandlar sina ämnen med sådan flexibilitet och humor att det blir alldeles makalöst intressant och roligt. Stark fyra till film som sticker ut i de allra flesta jämförelser, en av greenaways finest 4+
TheJack
2012-11-07
Att kalla filmen för kvinnoförnedrande är ganska galet, eftersom den handlar om den manliga fantasin absurda karaktär (vilket kvinnorna tillochmed, vid åtminstone ett tillfälle, säger rakt ut) och det är knappast en snäll skildring. Jag tycker att filmen för det mesta gör det på ett snyggt och fantasifullt sätt, och dessutom står Greenaway alltid för rolig humor och stiliga bilder. Efter ett tag går den dock på tomgång och når väl aldrig några högre höjder. Bäst är kapitelinledningarna med utdrag ur manuset.
johansk8
2011-07-18
Snygg, bisarr film.
foppa99
2009-06-18
fantastiska bildkompositioner emellanåt.men svag Greenaway
Ninjatroll
2007-10-01
Inte en av Greenaways bästa direkt
kennert
2007-07-29
Förbryllande och förnedrande för kvinnor.
HerrArne
2007-07-08
Underhållande men mer avskräckande än lockande haremtillvaro.
dearwednesday
2006-07-04
rolig ^^
brtkrbzhnv
2006-06-21
Jag såg bara de första 10 minuterna; det var alldeles för patetiskt för min smak.
Eiram
2005-07-18
Filmen är främst en explosion av estetik. Snyggt foto. Den provocerar och äcklar till en viss grad. Kvinnorna i filmen framställs som kringvandrande slidor, vilka endast lever för att tillfredsställa männen. Fader och son. Fascinerande verk som garanterat berör.