3.3

Invasionen av Danmark

Tidigt på morgonen den 9 april 1940 larmas den danska armén. 40 000 tyska soldater har passerat gränsen och Danmark är i krig mot Europas starkaste armé.

Originaltitel 9. april
Alternativ titel April 9th
Regissör Roni Ezra
Manus Tobias Lindholm
Genre 2010-tal, Drama, Krig
Skådespelare Lars Mikkelsen, Pilou Asbæk, Gustav Dyekjær Giese, Sebastian Bull Sarning, Michael Brostrup, Joachim Fjelstrup, Morten Hauch-Fausbøll, Mikkel Bentzen, Ari Alexander, Elliott Crosset Hove, Mathias Lundkvist, Jesper Hagelskær Paasch, Martin Greis

mammene
2019-05-21
En annorlunda krigsfilm där man koncentrerar sig mer på det psykologiska och inte så mycket strid. Unga pojkar som inte vet vad som väntar dem, egentligen vet de inte ens att det är krig. Hur man ger sig på varandra, men också håller ihop när det gäller. Har heller aldrig sett cyklande soldater, de kändes så utlämnade. En ovanlig skildring av krig som satte sig, en trea blir det.
jezebel
2018-09-18
Lite småspännande på sina håll men över lag väldigt mycket tv-filmskänsla.
Paramis
2018-07-24
En välgjord krigsfilm som känns äkta ! Stämningen och spänningen fanns hela filmen igenom. Det behövs inte en massa skjutande för att en krigsfilm ska bli bra.
goeran
2018-01-26
Roni Ezras 9. April från 2015 är en helt okey krigsfilm som förmodligen skildrar det verkliga händelseförloppet rätt korrekt. Den som verkligen glänser i filmen är Pilou Asbæk som löjtnant Sand.
Raimo_1985
2018-01-04
En av de bästa krigsfilmer och en av de bästa krigsfilmer jag sett. Mycket gripande krigsdrama. Vissa säger att det är tafatt och patetiskt och så men kom igen, vad skulle dom göra? Låta tyskarna passera? "Välkomna..."
Murvel48
2017-12-25
Lite väl tamt berättat - men förmodligen realistiskt. Stark tvåa.
TimBuckley
2017-12-24
(rek 3a) Några enstaka timmars krig har alltså den danska filmindustrin att leka med så här snart 78 år sedan det begav sig. Men känner att de har lekt ihop en ganska stabil film. Kort, okomplicerad, gedigen och lite endimensionell. Men fortfarande lite tilldragande. 3a.
Gyllenbock
2017-12-16
Hyggligt spännande. Gillade att det inte var en massa blod och flygande kroppsdelar utan detta kändes realistiskt. Sanningen är att det mesta av tiden i krig är att vänta på att något ska hända, något som kan vara nog så psykiskt jobbigt som att skjuta mot fienden.
2017-05-01
Skyhög trovärdighet. En obehaglig spänning vilar över hela filmen. Inga macho-hjältar, inga svulstiga explosioner - bara vanliga människor i krig mot övermakt. (11-/15)
Rixn
2016-08-04
Verkighetstroget, särskilt för trötta hjärnor som blivit matade med krigshjältedåd. Här blottade man osäkerheten bland soldater och befäl. Mycket bra!