3.3

99 francs

Octave är en framgångsrik copywriter som arbetar på världens största reklambyrå. Men två händelser får honom att börja tvivla; hans kärleksaffär med Sophie och ett möte med ett stort företag i mjölksektorn. Octave bestämmer sig för att göra revolt mot det system som har skapat honom.

Originaltitel 99 francs
Regissör Jan Kounen
Manus Jan Kounen, Nicolas Charlet, Bruno lavaine
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Jean Dujardin, Jocelyn Quivrin, Patrick Mille, Vahina Giocante, Elisa Tovati, Nicolas Marié, Dominique Bettenfeld, Antoine Basler, Fosco Perinti, Dan Herzberg, Arséne Mosca, Cendrine Orcier

Skapad 2019-11-10 av pooptroop
Jag älskade Jan Kounens fartfyllda film Dobermann som kom för en herrans massa år sedan (1997). Det var mer eller mindre filmen som introducerade mig för den franska filmvärlden. Så när 99 Fran...   Läs mer »

JoePesci
2014-01-30
Haha Madonne (Yoghurt) reklamen klockren. Kul och se hur man diskuterar och planerar innan man marknadsför sin produkt/tjänst. Ekonomi och propaganda styr och ställer.
KyLLo
2012-12-15
Första filmen jag ser av regissören. En finhackad sluskfilm i fransk lyxförpackning om en förmögen och skrytig man på en exklusiv reklambyrå som snortar och beter sig som en idiot. Originell intrig, snyggt foto och som väntat en välspelad dramakomedi. Men för övrigt innehåller den det mesta som jag ogillar i filmer. Osympatiska personer, för mycket berättarröst, för mycket ointressant pladder, obegriplig humor och omotiverade vidriga scener som dyker upp utan förvarning. Handlingen är inte speciellt sammanhållen, utan mer uppbyggd som ett kollage. Jag vrider mig ordentligt och försöker finna skäl att se klart den. Det enda intressanta är fotot, rekvisitan och specialeffekterna. Jag blir irriterad och känner avsmak. Rent av provocerad när de tigger sympatier genom att tala om FN och utsatta människor i eftertexterna. Kanske är syftet att man ska tycka skit om hela reklambranschen efter att ha sett filmen, men i så fall är det ett fatalt misslyckande. Det enda som jag tycker riktigt illa om är filmen. En uträknad trea av Filmtipset och ett ganska inbjudande filmomslag, men ack så lurad jag blev. Den negativa kritiken är så överväldigande att det inte kan bli något annat betyg än en brun etta.
MetalJukebox
2012-10-07
Rätt okej film, framförallt snygg. Dock hade den gärna fått vara skarpare.
Råtta
2012-10-07
Vilket satans clusterfuck
Roswall
2012-07-31
Såg den i helt fel läge i livet. Trött och mycket att tänka på. Men, den är intressant, och vissa av bilderna är oerhört starka. Känner ett obehag filmen igenom. Men som stark reklamkritiker hade jag nog önskat mig ännu mer.
Mikka
2012-06-16
Jag gillade inte alls det här. Jean Dujardin i huvudrollen (som var så bra i The Artist) är en riktig skitstövel och man blir riktigt störd på honom. Filmen har sina poänger i sin kritik mot reklambranchen, men utförandet tycker jag haltar ordentligt. Manus är helkasst.
pegahzuz
2012-05-21
Den knäppaste filmen jag har sett! Och att det är en fransk film gör den ännu bättre. Men möjligtvis inte en film för alla om jag säger så.
mystepho
2012-04-16
Klockren. Och den som inte ser kritiken mot reklambranschen har nog inte tittat på filmen.
Rejn
2011-11-03