3.1

99 Homes

En pappa kämpar för att få tillbaka hemmet som hans familj blev vräkta från genom att arbeta för fastighetsmäklaren som är källan till hans frustration.

Originaltitel 99 Homes
Regissör Ramin Bahrani
Manus Ramin Bahrani, Amir Naderi
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Andrew Garfield, Michael Shannon, Laura Dern, Noah Lomax, Tim Guinee, Clancy Brown, Liann Pattison, Randy Austin, Carl Palmer, Doug Griffin, Javier Molina, JD Evermore, Ann Mahoney, Cynthia Santiago, Alex Aristidis, Jayson Warner Smith, Cullen Moss

Albion
2020-05-15
En riktigt tuff vardag för många hårt drabbade som skildras brutalt. Fin insats av Andrew Garfield från t ex Never let me go och hans karaktär tecknas med en intressant vinkling som både offer och "förövare". Även Michael Shannon gör sin karaktär på ett bra sätt. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
2020-05-04
Efterdyningarna av finanskrisen och överbelåning. Låter tråkigt, men det är en bra film och Shannon är alltid bra. Känns realistisk.
TURGUT
2018-09-20
Intressant historia och välspelad men saknade lite djup. Stark 3:a.
Bomkia
2018-05-07
Shannon och Garfield sköter sig riktigt bra och det finns en intressant stämning i filmen. Problemet är att det känns som en lång rad montage-sekvenser och det finns ingen riktigt drivande handling. 3+
2017-10-11
Bra
Olof_Gronlund
2017-02-25
Nytänkande och en jävligt intressant story om hur det kan fungera. Den överspelades inte och det var inga överdrivna scener. Allting kändes naturlig, skådespelarna var bra och den lyfte ett sjukt problem som kan uppstå. Bara själva handlingen och storyn gjorde att det blev en fyra tycker jag. Sen om det skulle finnas flera filmer på detta tema så kanske man hade tyckt att den bara var okej.
KyLLo
2017-01-11
Den enes död är den andres bröd. En bra men smärtsam film.
Jafences
2017-01-07
Shannon gör sitt jobb mycket bra, härligt läskig miljö, överraskande bra!
mammene
2016-10-13
Ett intressant scenario, hur långt kan man gå för att klara sig själv och de sina. Det byggs upp bra och man känner verkligen för familjens öde, men vet egentligen inte hur de hamnade där, lite förstår man lånebubblan och arbetslöshet, men inga detaljer, då är det lätt att skylla på systemet. Det blir ett inifrån och -utifrån perspektiv, man kan förstå vad pappan kämpar för, och man kan förstå hur det ser ut från andras perspektiv. Så långt så bra, men man drar det lite för långt och slutet blir lite för övertydligt och dramatiskt. Mycket bra skådespel mellan Garfield och Shannon.
StureStenhög
2016-10-13
En lite svårbedömd film eftersom allt är bra utom manuset, och det är ju en nog så viktig beståndsdel. Det är en bra skildring av en tid och en plats, och det är väldigt engagerande berättat. Här finns också bra scener där man verkligen känner med karaktärerna, och skådespeleriet är överlag utmärkt. Garfield, Shannon och Dern lyckas alla höja sig över materialet. Man lyckas dessutom bygga upp en intressant konflikt i Garfields karaktär, hur kombinerar man viljan att vara en god människa med ett så här pass impopulärt jobb? Jag funderar lite på om det inte är i precis en sådan position man mest av allt vill ha en god människa. Men tyvärr är filmen inte alls intresserad av den sortens frågeställningarna, istället låter man ganska snart Garfield gå från en extrem till en annan, och det känns varken intressant eller trovärdigt. När han sen börjar ta överdrivna beslut med dålig verklighetsförankring för att filmen behöver skapa dramatik, så börjar det här alltmer kännas som en film som vi redan har sett för många gånger förut. Historien känns alldeles för konstruerad, karaktärerna är för endimensionella, och det blir bara en enda stor moralkaka av alltihop. Det är tråkigt för jag gillade som sagt mycket av det jag såg. Det den gör gör den trots allt bra, det är bara det att det den gör inte är så intressant i slutändan. Stark tvåa