3.1

99 Homes

En pappa kämpar för att få tillbaka hemmet som hans familj blev vräkta från genom att arbeta för fastighetsmäklaren som är källan till hans frustration.

Originaltitel 99 Homes
Regissör Ramin Bahrani
Manus Ramin Bahrani, Amir Naderi
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Andrew Garfield, Michael Shannon, Laura Dern, Noah Lomax, Tim Guinee, Clancy Brown, Liann Pattison, Randy Austin, Carl Palmer, Doug Griffin, Javier Molina, JD Evermore, Ann Mahoney, Cynthia Santiago, Alex Aristidis, Jayson Warner Smith, Cullen Moss

Bunger
2020-09-05
Tungt som fan, men viktigt! Filmiskt kanske det inte håller hela vägen, men innehållet går inte att blunda för. En lektion i hur den utsatte blir förtryckare, utan att blanda in godhet och ondska.
BarryHero
2020-08-29
Andrew Garfield och Michael Shannon är otroliga i sina roller och vräkningsscenen i början är mycket stark. Det är inte helt lätt att hänga med i vad fastighetsmogulen sysslar med för skumraskaffärer men man hajar att allt inte är som det ska. Vägen till framgång och pengar känns lite väl snabb och enkel, och alla karaktärer agerar inte helt logisk vilket får filmen att tappa lite. Intressant överlag dock om efterdyningarna av finanskraschen och den amerikanska fastighetssvängen. Garfield sitter på en mycket trovärdig Florida-accent.
finkan
2020-08-28
Riktigt bra film
Albion
2020-05-15
En riktigt tuff vardag för många hårt drabbade som skildras brutalt. Fin insats av Andrew Garfield från t ex Never let me go och hans karaktär tecknas med en intressant vinkling som både offer och "förövare". Även Michael Shannon gör sin karaktär på ett bra sätt. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
2020-05-04
Efterdyningarna av finanskrisen och överbelåning. Låter tråkigt, men det är en bra film och Shannon är alltid bra. Känns realistisk.
TURGUT
2018-09-20
Intressant historia och välspelad men saknade lite djup. Stark 3:a.
Bomkia
2018-05-07
Shannon och Garfield sköter sig riktigt bra och det finns en intressant stämning i filmen. Problemet är att det känns som en lång rad montage-sekvenser och det finns ingen riktigt drivande handling. 3+
Olof_Gronlund
2017-02-25
Nytänkande och en jävligt intressant story om hur det kan fungera. Den överspelades inte och det var inga överdrivna scener. Allting kändes naturlig, skådespelarna var bra och den lyfte ett sjukt problem som kan uppstå. Bara själva handlingen och storyn gjorde att det blev en fyra tycker jag. Sen om det skulle finnas flera filmer på detta tema så kanske man hade tyckt att den bara var okej.
KyLLo
2017-01-11
Den enes död är den andres bröd. En bra men smärtsam film.
Jafences
2017-01-07
Shannon gör sitt jobb mycket bra, härligt läskig miljö, överraskande bra!