99 Homes

En pappa kämpar för att få tillbaka hemmet som hans familj blev vräkta från genom att arbeta för fastighetsmäklaren som är källan till hans frustration.

Originaltitel 99 Homes
Regissör Ramin Bahrani
Manus Ramin Bahrani, Amir Naderi
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Andrew Garfield, Michael Shannon, Laura Dern, Noah Lomax, Tim Guinee, Clancy Brown, Liann Pattison, Randy Austin, Carl Palmer, Doug Griffin, Javier Molina, JD Evermore, Ann Mahoney, Cynthia Santiago, Alex Aristidis, Jayson Warner Smith, Cullen Moss

Jafences
2017-01-07
Shannon gör sitt jobb mycket bra, härligt läskig miljö, överraskande bra!
2016-10-13
Ett intressant scenario, hur långt kan man gå för att klara sig själv och de sina. Det byggs upp bra och man känner verkligen för familjens öde, men vet egentligen inte hur de hamnade där, lite förstår man lånebubblan och arbetslöshet, men inga detaljer, då är det lätt att skylla på systemet. Det blir ett inifrån och -utifrån perspektiv, man kan förstå vad pappan kämpar för, och man kan förstå hur det ser ut från andras perspektiv. Så långt så bra, men man drar det lite för långt och slutet blir lite för övertydligt och dramatiskt. Mycket bra skådespel mellan Garfield och Shannon.
2016-10-13
En lite svårbedömd film eftersom allt är bra utom manuset, och det är ju en nog så viktig beståndsdel. Det är en bra skildring av en tid och en plats, och det är väldigt engagerande berättat. Här finns också bra scener där man verkligen känner med karaktärerna, och skådespeleriet är överlag utmärkt. Garfield, Shannon och Dern lyckas alla höja sig över materialet. Man lyckas dessutom bygga upp en intressant konflikt i Garfields karaktär, hur kombinerar man viljan att vara en god människa med ett så här pass impopulärt jobb? Jag funderar lite på om det inte är i precis en sådan position man mest av allt vill ha en god människa. Men tyvärr är filmen inte alls intresserad av den sortens frågeställningarna, istället låter man ganska snart Garfield gå från en extrem till en annan, och det känns varken intressant eller trovärdigt. När han sen börjar ta överdrivna beslut med dålig verklighetsförankring för att filmen behöver skapa dramatik, så börjar det här alltmer kännas som en film som vi redan har sett för många gånger förut. Historien känns alldeles för konstruerad, karaktärerna är för endimensionella, och det blir bara en enda stor moralkaka av alltihop. Det är tråkigt för jag gillade som sagt mycket av det jag såg. Det den gör gör den trots allt bra, det är bara det att det den gör inte är så intressant i slutändan. Stark tvåa
2016-08-28
Intressant koncept i välgjord, välspelad men rätt så tjatig film. (7+/15)
Howler19
2016-08-11
En film som gör sitt bästa för att sälja in konceptet att det är en ond gärning att utmäta fastigheter. De ser till och med till att göra karaktärerna som sysslar med detta till myglare på annat håll så att allt de sysslar med ska framstå som omoraliskt. Välspelad film annars med en del intressant dialog, men alldeles för vilsen moral.
2016-08-06
Börjar väldigt bra men Andrew Garfields karaktär känns inte trovärdig och istället för att låta spänning och stämning tala för sig själv så ska det överdrivas med bråk och "action". Känns överdrivet och det som filmen gör bäst, den mänskliga förtvivlan, kommer i skymundan av överdrivet gap, skrik och vapenviftande.
gjoob
2016-08-06
Mycket stark samhällskritik och en suverän prestation av Michael Shannon. Pendlar mellan en stark trea och svag fyra.
Powha
2016-08-04
Shannon regerar i vanlig ordning.
Christofer
2016-08-02
Intensivt i vissa scener och väldigt engagerande. Lite väl kort kanske och med ett slut som gärna hade fått skrivas lite bättre. Kul med ett helt nytt tema som man inte sett förut. Stark trea!
England
2016-03-23
Nästan kusligt förutsägbar, men skådespeleriet håller mycket god klass. Shannon är alltid sevärd!