3.3

À propos de Nice

Personligt porträtt av Nice i denna kortfilmsdokumentär från mästerregissören Jean Vigo.

Originaltitel À propos de Nice
Alternativ titel Nizza
Regissör Jean Vigo
Manus Jean Vigo
Genre Experimentfilm, Dokumentär, Kortfilm, 30-tal

hestret
2014-11-21
Det här med överklassatir är ju något som ofta blir ganska töntigt och tamt, men här gör Vigo det faktiskt ganska bra. Här använder han sig den för att skildra hela samhället. Kontrasterna mellan rik-fattig och ung-gammal blir effektiv och det blir någon sorts hoppfull domedagskänsla över det hela. Det finns väldigt mycket att ta hem från den här korta filmen både som substans och stilmässigt. Den snabba och bestämda, men samtidigt lekfulla, klippningen är som ett språk i sig. Vi får andra grepp typiska för Vigo - slowmo när kvinnorna dansar, en hel del overhead-shots och lek med perspektiven. Det som drar ner den är väl att det finns partier som inte är lika intressanta eller träffande helt enkelt. Inte sällan kände jag också att vi kunde mått bra av att få lite mindre närbilder och lite mer perspektiv - flera av de bästa sekvenserna är inte någon av de många close-ups vi bjuds på. 72/100
NEDERVETIL
2013-11-15
Detta kändes trevligt, fick med musiken en känsla jag hade när jag såg Koyaanisqatsi av G Reggio. Bilder från en försvunnen tid som blir kvar någonstans.
auragolf
2013-11-14
En surrealistisk dokumentär om Nice från 1930. Rolig, personlig, fyndig. Vågad på många sätt, skulle jag vilja påstå! Mycket sevärd än idag.
hsimpson
2013-07-21
Visst syns det att killen hade talang, och i början är det lite intressant. Ganska snart blir det dock långtråkigt, jag diggade inte detta.
arvidsollenby
2011-07-19
såg om den ganska nyligen och den sjönk en bra bit i mina ögon, det enda som är lite utmärkande är hur mycket "Up-skirt"-shots det finns i filmen...
kakbakarn
2010-12-20
Ah, denna gillade jag mycket. Väldigt fina bilder, hanterade på ett bra sätt. Musiken bidrog fint till stämningen också. Dock inte helt säker på vad grejen var med det relativt stora fokuset på kön. (Var det i syfte att vulgarisera de fina flickorna/överklassen? Förmodligen.) Satiren är ganska subtil, vilket jag gillar. Jag kan förstå om man som vissa här faktiskt inte läser in någon borgarkritik alls i filmen, även om de flesta (inklusive jag) trots allt lär, åtminstone delvis, tolka filmen längs sådana linjer.
emilstjernholm
2010-01-05
Vigo börjar med att imponera mig med denna enkla men slående iögonfallande film. Ser fram emot resten.
Tonti
2008-05-27
Vackra fragment ur stadslivet i Nice ackompanejerade av fantastiskt fin musik-
HerrArne
2008-05-02
Visuell finurlighet och härlig varieration.
blanziflor
2008-03-17