3.5

Ådalen 31

En film om vad som hände vid strejken i Ådalen, Sandviken. Den 14 maj 1931 sattes miltär in mot de strejkande. Fem dog och fem skadades.

Originaltitel Ådalen 31
Regissör Bo Widerberg
Manus Bo Widerberg
Genre Drama, Romantik, 60-tal
Skådespelare Anita Björk, Kerstin Tidelius, Peter Schildt, Roland Hedlund, Stefan Feierbach, Marie de Geer, Pierre Lindstedt, Olof Bergström, Jonas Bergström, Olle Björling

Ful_fisk
2019-07-28
Början är inte helt hundra, men sedan tar det sig. En smula för framgentarisk för att ge en heltäckande bild av konflikten, men nog fan blir man engagerad. Snygga bilder och miljöer. Velar mellan trean och fyra, men landar nog uppåt idag.
2018-02-27
Inte så långt från mina hemtrakter detta historiska händelse uppstod, men filmen är en aningen för seg för att jag ska gilla den...

2017-09-05
Jollrigt dravel som inte leder någonstans. Undvik smörjan säger jag.
AddeColciago
2017-06-27
Bra tidsdokument, främst om den historiska händelsen, men också av ett Sverige från förr. Bra Widerberg!
produr
2016-11-21
Jag sänker ifrån en femma till en fyra . En del scener är nog det bästa jag har sett i svensk film ,strejkbrytarscenen tex och en del mindre bra som hypnosscenen(precis innan skotten) .Men en stark film helt klart .TJ vad menar du med att Palme blev statsminister det året han var bara fyra år då
TJ
2016-11-21
Svensk film är ju ofast usel. På den tiden när denna film gjordes var det extra uselt. Fibbanerotik var inne. Man hör inte vad dom säger, som alltid i svensk film. Inget om orsakerna till upproren i svensk arbetarrörelse, inget om bakgrunden, men en massa annat tjafs, den är svår skilja på från alla andra filmer från den tiden. Men Widerberg är ju skåning. Så man kan förstå ointresset för arbetare i norr. Men, Palme blev statsminister det året, lögner var det som gällde.
Roswall
2016-09-02
Ojämn!
AlbinWesley
2016-04-10
Jag var ganska länge inne på fyran ändå. Men jag instämmer med de som beklagat sig över den besynnerliga hypnosen, vad är grejen med det liksom? Trots en del toppenscener kan det liksom inte bli en fyra. Sen när domedagen väl är kommen, när händelserna vi väntat på klarats av, så blir det plötsligt VÄRLDENS LÄNGSTA FILM. Nej men helt obefogat och orimligt utdraget slut, som gör filmens avtryck betydligt beigeare än det hade behövt vara.
krumelurdjur
2015-12-20
Sommaren är äntligen här! 1931 var den det alltså. I ådalen, och där bor Kjell och hans vänner. De vill ha sommarlov och bestämmer sig för att strejka, och så blir det! Mycket lyckat. Sommar, sol, flickor, bad, äventyr. Nu kan inget gå fel. Helt klart en femma.
martineden
2015-01-31
[rek. 4] Detta är faktiskt nästan ett mästerverk som fasas på ett mycket skickligt sätt. Jag tycker dock att hypnoselementen är obehagliga och störiga. Filmen hade klarat sig bättre utan dessa, jag förstår inte alls deras funktion i storyn! Allt är annars välgjort och mycket bra genomgående, även om den är, som film, betydligt svagare än KVARTERET KORPEN och ELVIRA MADIGAN. Mycket bra!!! 4+/5-.