Ådalens poesi

Bönderna Zackris Månsson och Kerstorpsbonden bor på var sin sida om älven och det har alltid rått fiendskap mellan deras respektive byar. Kerstorpsbonden avlider i sviterna efter en misshandel som Zachris står bakom. Sonen Olle övertar gården och blir en duktig bonde. Han har rykte om sig att vara en riktig kvinnotjusare, men den enda kvinnan han fäster sig vid är Zachris dotter.

Originaltitel Ådalens poesi
Regissör Ivar Johansson
Manus Ivar Johansson
Genre 40-tal, Drama
Skådespelare Adolf Jahr, Wilma Malmlöf, Nine-Christine Jönsson, Sten Lindgren, Naima Wifstrand, Kenne Fant, Hans Järrsten, Ingrid Strandberg, Erik Sundqvist, Per-Axel Arosenius, Alf Östlund, Eric Sundquist

farbroruno
2008-02-05
Kerstorpsbonden var verkligen filmen höjdpunkt och det säger väl det mesta! Som vanligt var det lågvattennivå på skådespeleriet när det kommer till gammal svensk film, klämkäckt och vältaligt. Men gillar man det så varför inte döda 1,5 timme av livet med denna rulle.
goeran
2007-03-18
Lite för mycket pekoral och buskis för att vara i min smak; men naturbilderna är vackra förstås. Synd att Pelle Molin inte får ett bättre äreminne.