2.9

Åh, en sån deckare!

Barnfotografen Roonie Jackson övertalas av en mystisk vacker brunett att spela rollen som deckare och finner sig plöstligt inblandad i affärer med maffian.

Originaltitel My Favorite Brunette
Regissör Elliott Nugent
Manus Edmund Beloin, Jack Rose
Genre Komedi, Romantik, Mysterium, 40-tal
Skådespelare John Hoyt, Bob Hope, Charles Dingle, Peter Lorre, Lon Chaney Jr, Dorothy Lamour

erosagape
2019-02-27
Rätt kul i mitt sjuka tillstånd (alltså feber).
92axha10
2019-02-26
Rapp och hysteriskt rolig komedi som gör narr av noir-filmer.
Tonti
2019-02-23
Min första Bob Hope och den var rätt trevlig ändå. Fyndig dialog framförallt.
Albion
2019-02-20
En riktigt lyckad film-noir-parodi som får en på gott humör. Både intrig och utförande faller mig i smaken och gott om trivsamma skådespelare här. Betyget blir en klar 4;a
jopjop
2019-02-03
Svag trea.
goeran
2019-01-31
Elliott Nugents My Favorite Brunette från 1947, med Bob Hope och Dorothy Lamour i huvudrollerna, är en underhållande deckarparodi som lämpar sig väl för en stunds förströelse.
picklessmulan
2019-01-22
Riktigt bra!! Gillar Bob Hope
Memmem
2016-08-03
Härlig deckarparodi! En utmärkt komedi och parodi på Bogart-filmer och andra deckare. En rulle från filmens guldålder i USA: 1940-talet, då bland annat Citizen Kane och Casablanca gjordes. Många skratt och dråpliga situationer. Roonie Jackson är barnfotograf, men drömmer om att bli en tuff privatdeckare, som grannen Sam McCloud. När Sam åker bort får Roonie sköta hans telefon och får genast besök av den vackra Carlotta Montay, som behöver hans hjälp. Roonie kastas huvudstupa in i farligheter. Filmen har också en ramberättelse, där Roonie väntar på avrättning i gaskammaren för mord. Före avrättningen får han chansen att berätta sin historia för pressen. Det är bra att man till och med kan visa tokigheten med dödsstraff genom att skämta om det på film. Väl spelat av Bob Hope i sitt esse som den tillfällige deckaren, av Alan Ladd som tuff ordinarie deckare och flera andra, bland andra Dorothy Lamour som den vackra uppdragsgiverskan. Bra och levande fotat, med till och med en biljakt med en Rolls-Royce. Följsam musik och vackra naturscenerier från San Fransisco-bukten. Betyg: 3½ P.S. Filmen går att se i sin helhet på bland annat IMDb (imdb.com) som public domain.
Djason
2016-06-05
Bob Hope levererar i vanlig ordning.
Gröne_Orm
2012-02-18
Jag gillart, även om en hel del spetsfundigheter säkert går mig högt över huvudet.