3.4

Åke och hans värld

Sexårige Åke bor i en liten svensk stad på 30-talet i en kärleksfull familj. Åke går med öppna ögon genom världen och kan kanske inte alltid skilja mellan fantasi och verklighet.

Originaltitel Åke och hans värld
Regissör Allan Edwall
Manus Allan Edwall, Bertil Malmberg
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Stellan Skarsgård, Alexander Skarsgård, Björn Gustafson, Gunnel Fred, Loa Falkman, Martin Lindström, Ulla Sjöblom, Allan Edwall, Ernst Günther, David Boati

jlam
2018-05-04
Vuxen barnfilm med charm. Ömsint. Det syns att Edwall hade god hand med skådisar, grym skådis som han själv var.
2017-09-18
Eftersom författaren till boken och filmen ska utspela sig min hemstad kan jag inte annat ge denna film högsta betyg. Filmen är bra. även om jag undrar vad Stellan Skarsgård har i filmen att göra!!
picklessmulan
2017-05-16
Mycket bra drama med härliga skildringar! Svensk film när den är som bäst
Dele
2016-04-11
En ömsint berättelse med genuin känsla väl berättad ur barnperspektiv. Stackars Åke har det inte lätt omgiven av (vissa av) dessa vuxna. Fint skådespeleri och härliga karaktärer bjuds det också på.
Zipper
2014-01-15
Oerhört fin barndomsskildring i en perfekt mix mellan svärta och ljus. Tidsandan är skickligt fångad. Bra skådespelare med Allan själv i härlig biroll.
Hypostas
2013-10-09
Grabben i huvudrollen är ganska jobbig och lille Skarsgård är riktigt kass. Men i övrigt är det en fint berättad historia, sedd ur ett barns perspektiv på tillvaron.
Rune2000
2013-04-06
En mysig liten film som skulle funka bra som en julafton film.
Xenox
2012-07-16
Nja, några bra scener, men filmen håller inte.
Myllo
2012-02-28
Mycket sevärd barndomsskildring med djup och svärta utöver det vanliga i sådana sammanhang. Allt ses genom 6-årige Åkes ögon vilket gör att det ibland drar mot expressionism. Man kommer att tänka på Hjalmar Bergman faktiskt.Tidsandan är skickligt fångad, inklusive färgerna och skådespeleriet är av hög klass. Mitt betyg: 4,2
luxlisbon
2012-02-09
Småcharmig även om det bitvis blir ganska långdraget. Men det var ändå något med den jag gillade, så det får bli en snäll trea sålänge.