2.9

Älskaren

Indokina i slutet av 1920-talet. I den fuktiga värmen på färjan står en 15-årig flicka och drömmer. Hon har en vit hatt och hennes körsbärsröda mun trutar. Inifrån sin stora svarta limousin betraktar en man henne, med kullerbyttor i hjärtat träder han fram och erbjuder henne skjuts. Så inleds deras hemliga ångande passion.

Originaltitel L'amant
Alternativ titel The Lover
Regissör Jean-Jacques Annaud
Manus Gérard Brach, Jean-Jacques Annaud
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Jane March, Tony Leung Ka-fai, Frédérique Meininger, Arnaud Giovaninetti, Melvil Poupaud, Lisa Faulkner, Xiem Mang, Jeanne Moreau (röst), Philippe Le Dem, Ann Schaufuss, Quach Van An, Tania Torrens

RustyFilm
2016-12-08
Fotot i den här franska filmen (regi: Jean-Jacques Annaud) är vackert och stämningsfullt. Detta gäller även huvudrolls innehavare Jane March. Har svårt för berättarrösten som kommer in lite då och då. Men huvudintrycket är lugnt, vackert och på gränsen till kategori vuxenfilm.
Ful_fisk
2015-05-20
Är väldigt förtjust i Jean-Jaques Annaud, och även ifall denna film inte riktigt ligger på samma nivå som de tidigare filmer jag sett av honom så är det helt klart en bra film! En erotisk kärlekshistoria baserad på en självbiografisk roman av Marguerite Duras med Jane March och Tony Leung i huvudrollerna. Fantastisk stämning, vackert foto, underbart asiatiska miljöer. Storyn saknar något extra att få den att sticka ut, men i det långa loppet gör det inte särskilt mycket.
JimCarrey
2013-01-27
Lever inte alls upp till boken. Jättetrisst att den inte är på franska. Bygger inte upp historien lika bra, tror att skådespelet haltar på nått sätt. Ser väl bra ut visuellt. Gick att titta på men tar inte vara på den här fina berättelsen. 3-
answai
2009-03-31
Boken är riktigt bra, men passar nog inte att filmatiseras. Men om vi lämnar jämförelsen utanför så tycker jag egentligen inte att filmen är så dålig, bara allt för slätstruken.
NinaNinx
2009-03-21
Endast fotot räddar denna klyscha i finkulturell förpackning från en etta. Och slutet var faktiskt helt okej. Det är kort sagt alla mäns våta dröm mall 1A - men helt utan känsla som i underbara Kubricks Lolita. Bara mamman kan kallas skådis. Men som sagt, miljöerna är fina. Synd att den inte var sexigare bara. Se Lolita och lär.
quathar
2008-02-24
Helt fantastisk. Kommentarerna gör inte filmen rättvisa. Scenografi och stämning var betagande och det var något oerhört äkta och varmt över handlingen och skådespeleriet som gjorde det omöjligt att slita sig.
Lombardo
2008-01-02
Åååå, so hot! Men ååå vad dåligt skådespeleri. Fint foto och rätt ok sexscener. Annars rätt så usel tyvärr.
kanemura
2007-12-09
obehagligt att föreställa sig March 15 år 1992 och sedan se henne ha sex med en svettig Bruce Willis två år senare
mjauisen
2007-10-11
Det har sagts förr, men jag säger det igen. Läs boken!
oliver_twistor
2007-07-18
Såg den för länge sen men jag måste ha missat att betygsätta den. Vad jag minns var den oerhört bra. Men boken är säkerligen lika bra om inte bättre.