Ängel på prov

En berättelse om en ängel som kommer till jorden för att hjälpa en biskop med att samla in pengar till en ny katedral. Biskopen behöver all hjälp han kan få sedan han kommit i konflikt med både hustru och församlingsbor.

Originaltitel The Bishop's Wife
Regissör Henry Koster
Manus Leonardo Bercovici, Robert E Sherwood
Genre 40-tal, Komedi, Romantik, Fantasy
Skådespelare Cary Grant, Loretta Young, David Niven, Monty Woolley, James Gleason, Gladys Cooper, Elsa Lanchester, Sara Haden, Karolyn Grimes, Tito Vuolo, Regis Toomey

monsterpop
2017-12-06
"an angel? too bad, he's such a nice fellow."
2016-10-01
Väl mycket kristet fokus istället för göra gott fokus och den typen av moralkakor och tråkig mononorm och mycket annat som skär lyckas ändå inte ta väga över helt ifrån den charm och humor som framförallt Cary Grant bidrar med. Jag var nyfiken, underhållen och intresserad filmen igenom. Det blir en trea.
ilBrutto
2015-03-25
Förljuget religiöst humbug, men Cary Grant är supercharmig (som vanligt) så det gör det enklare att se förbi det
2015-01-06
The Bishop's Wife påminner på många sätt om It's a Wonderful Life. Budskap, feel-good och julen är några saker som för dem samman. The Bishop's Wife är dock mer lättsam i sitt berättande vilket jag gillar men saknar samtidigt de riktigt starka och minnesvärda scenerna och känslomässiga uttrycken som It's a Wonderful Life lyckas med. Trots detta så kommer jag landa på samma betyg för båda filmerna. Favoritskådisarna Cary Grant och David Niven i samma film bidrar till detta.
hestret
2014-12-26
Otroligt oinspirerad feel good-film som erbjuder väldigt lite. Grant är väl skön, men det är väl det. Den största behållningen är att man kan skratta hur sjukt märklig historien egentligen är - en ängel kommer ner och beter sig som ett as mot alla. Musiken krämar ut allt tålamod ur en ganska snabbt och det händer typ inget intressant med varken plot eller karaktär. Han gör spratt, han är knäpp, man undrar varför folk ens vill hänga med honom. Repetera. Repetera. Lyckligt och väldigt märkligt slut. Men denna urgalna plott får ändå filmen att bli något behjärtansvärd i sin dålighet. 22/100
uncle_funk
2014-12-16
Cary Grant är helt fantastisk i rollen som ängel. Men filmen är fylld med klyschor och gropar i berättandet. Men lättsmällt och mysig.
Howler19
2014-10-30
Det känns som att intentionen var att leverera något slags feel-good-koncept men för mig blev det tvärtom på grund av den här halvdana ängelns tillvägagångssätt.
Lotso
2014-07-17
I sin helhet var detta trots allt en bra film. Charmig och mysig men vad som gör filmen bra är Cary Grant. Det är han med Dudley karaktären som lyfter hela denna filmen och gör den sevärd. Hans pesona, karisma och charm utstrålas och räddar filmen. Varning för en ointressant handling där utförandet är det negativa. Sevärd mest bara för hans insats men även för julkänslan vilket filmen har.
TobiasRydén
2010-12-23
Cary Grant-masken som hans stand-in bär i skridskobilderna är dessutom bara för dråplig!
TobiasRydén
2010-12-22
Hade den här historien filmatiserats idag hade den nog inte fått en trea, men Gregg Tolands foto, juliga vinterbilder samt Cary Grant och David Niven kan ju höja betyget på vilket trams som helst.