2.3

Änglagård – andra sommaren

Fanny och Zac återvänder till byn Yxared, ett år efter deras första besök. Änglagård har till stor del brunnit ned, men annars är det mesta sig likt. Samma konflikter och fördomar som tidigare. När Fanny får veta att gubbarna Gottfrid och Ivar har ytterligare en bror, som bor i Amerika, övertalar hon dem att resa dit och söka upp honom.

Originaltitel Änglagård – andra sommaren
Alternativ titel Angel Farm, the Second Summer, House of Angels: The Second Summer
Regissör Colin Nutley
Manus Colin Nutley
Genre Komedi, Drama, 90-tal
Skådespelare Ing-Marie Carlsson, Helena Bergström, Sven Wollter, Tord Peterson, Peter Andersson, Jakob Eklund, Reine Brynolfsson, Viveka Seldahl, Jan Mybrand, Rikard Wolff, Ernst Günther, Ron Dean

Skapad 2019-11-18 av joacim92
Fanny och Zac återvänder hem till den lilla byn Yxared. Allt är som vanligt, förutom att hela Änglagård har brunnit ner. Fanny blir väldigt ledsen. Ivar, den ensliga gubben som var Gottfrids br...   Läs mer »

Rele
2019-04-20
Filmen är inte så bra, men på grund av flera duktiga skådespelare ger jag en stark tvåa.
karlmats
2018-01-10
Mer av samma och även om det känns som en typisk uppföljare gör man det precis så bra som man kan förvänta sig. Rikard Wolff stjäl showen denna gång medan Helena Bergström stundtals är ganska irriterande i sin lätt barnsliga själviskhet. Men sidokaraktärerna gör jobbet återigen och visst är det kul att se gubbarnas blickar när de får se frihetsgudinnan på nära håll. Den gör inget bättre än första filmen, men den gör det mesta tillräckligt bra för att återigen vara ett bra tidsdokument över 90-talet och förtjänar sin 3a även om den den här gången är relativt svag.
2017-11-02
Jag undrar var i från herr Colin Nutley får all sin usla inspiration att göra denna skit,,,,
2017-10-14
klassiker
Djason
2016-06-09
Ungefär lika seg ock meningslös som första filmen. Bra skådespelare dock.
supermancover
2016-05-07
Kan bara tänka på Scar ifrån Lejonkungen när jag hör Rikard Wolff prata. Det är bra. Men tyvärr är det också det enda som är bra med denna filmen. En ytterst svag tvåa från mitt håll.
StureStenhög
2016-02-16
Som första filmen, fast lite sämre. När det kommer till uppföljare får man ändå vara nöjd med det. Det är dock tydligt att Nutley inte direkt har något att berätta den här gången, poängen med filmen är bara att få besöka platsen och karaktärerna en gång till, och jag kan inte förneka att det är väldigt trevligt att få göra det. Även här lyckas man fånga något verkligt ursvenskt, och om kommande generationer någon gång blir nyfikna på det svenska 1900-talet, så känns dessa filmer som givet studiematerial. Till stor del är detta brödernas film, och de känns som att de verkligen lyckas personifiera en generation som i princip är utdöd vid det här laget. Bagatellartat, men samtidigt väldigt lyckat
mammene
2016-02-14
Vid en omtitt så sänker jag ett snäpp, visst är det här Sverige, vacker natur som man ger sig tid att visa, lite Astrid Lindgren känsla får jag. Landsbygden och dess innevånare mycket bra beskrivna, jag kan ju tycka att Helena Bergströms roll är något överspänd, men ibland behöver en sovande landsbygd en injektion. De två karakteristiska bröderna är det som berör mest, så sköna människor var och en på sitt vis.
martstenb
2015-02-01
Dålig film
2015-01-19
Första filmen var ett jättesuccé och även om jag var ung så kunde man inte undvika den och självklart skulle man se uppföljaren också. I sann anda av de flesta uppföljare så ska historien vara större och här visas det i en resa till USA. Till slut när man tittar tillbaka på dessa filmerna så är minnet av den första filmen fortfarande starkt medan denna uppföljare är dold i en dimma. 2+